Möjligheter att avskriva en polisanmälan

Kan man begära att en polisanmälan avskrivs o inte gå vidare i fallet

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om man kan återta en polisanmälan.

Regler kring detta finns i rättegångsbalken (RB).

Medborgarens och samhällets intressen

Det är viktigt att påpeka att rättsapparaten inte enbart finns till för potentiella brottsoffer, utan den representerar även samhällets intresse att beivra alla brott. Således kommer inte ett åtal läggas ned baserat på om anmälaren, eller målsäganden vill det. Mitt svar till dig blir alltså nej, man kan inte som enskild avskriva en polisanmälan. En förundersökning ska inledas så fort en polisanmälan gjorts, 23 kap. 1 § RB. Förundersökningar kan bara avbrytas om det framkommer omständigheter i fallet som skulle vara skäl för en åtalsunderlåtelse, det vill säga som hade varit skäl för att ett åtal inte skulle väckas från första början.

Hoppas att du fick svar på din fråga, och välkommen åter till Lawline.

Med vänlig hälsning

Christoffer ThorellRådgivare