Möjlighet till uppsägning vid tidsbestämt lokalhyresavtal

Hej

Jag hyr en butikslokal med ett tidsbestämt hyreskontrakt på ett år. Samt 3 månader ömsesidig uppsägning. Kan jag ändå säga upp kontraktet i förtid?

Med vänlig hälsning,

Erika

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om uppsägning av ett hyresavtal som avser en lokal hittar du i 12 kap. 4 § 5 p. jordabalken, (JB), eller “hyreslagen” som den ofta kallas. Hyresavtal på bestämd tid upphör enligt huvudregeln att gälla vid hyrestidens utgång, om inte annat har avtalats. Har hyresförhållandet varat mer än nio månader i följd, skall dock avtalet alltid sägas upp för att upphöra att gälla. Eftersom ditt hyresavtal löper på ett år så måste du säga upp avtalet för att detta ska upphöra vid den bestämda tiden. Enligt lagen är alltså uppsägningstiden 9 månader, men enligt ditt avtal endast tre. Hyreslagen är dispositiv, vilket innebär att det går bra att avtala om annat än vad lagen föreskriver, och därmed gäller tre månader för dig. Utifrån den information jag har så antar jag därför att detta innebär att du är bunden till avtalet fram till den bestämda hyrestidens utgång, och att du måste säga upp lokalhyresavtalet senast tre månader innan den avtalade hyrestidens utgång för att det inte ska förlängas. Detta gäller även för din hyresvärd. Ifall du vill frånträda hyresavtalet tidigare så rekommenderar jag dig att prata med din hyresvärd för att se om det finns någon möjlighet att saga upp avtalet tidigare än så, men om detta inte är fallet så är du alltså bunden fram till det avtalade datumet. Återkom gärna om du har ytterligare frågor!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare