FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt11/04/2018

Misstänkt för marknadsmanipulation - kan Finansinspektionen ge mig böter om målet blir nedlagt?

Hej. Jag har blivit kallad till förhör där jag är misstänkt för marknadsmanipulation. Så som jag förstått det så är det bättre att dömas av rätten till dagsböter än att målet blir nedlagt och Finansinspektionen kan gå in och ge mig betydligt högre böter! Kan det vara så?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

1. Marknadsmanipulation
Brottet marknadsmanipulation regleras i en EU-förordning. Förordningen syftar till att säkerställa och skydda investerares och marknadernas integritet. Brottet omfattar många olika handlingar - exempelvis olika typer av transaktioner, ordrar, spridning av rykten/information genom medier eller på annat sätt som ger eller kan förväntas ge vilseledande signaler om tillgång, efterfrågan eller pris på marknaden. Du kan läsa mer om brottet på Finansinspektionens hemsida (länk). Den lag som reglerar marknadsmanipulation i Sverige (och alltså är ett resultat av EU-förordningen) är lagen (2016:1307) om straff för marknadsmissbruk på värdepappersmarknaden. Enligt 2 kap. 4 § denna lag är straffet fängelse i högst två år.

2. Påföljd för marknadsmanipulation
Vad som är viktigt att förstå vad gäller detta brott är att det består i två delar - ett administrativt förfarande (Finansinspektionen kan genom detta fatta beslut om administrativa sanktioner) och ett straffrättsligt förfarande (frågan om ansvar för brottet prövas då genom åtal i allmän domstol).

2. a) Administrativa förfarandet
Denna del av sanktionssystemet är avsedda att gälla för de mindre allvarliga handlingarna. Man påförs då typiskt sett böter från Finansinspektionen, av varierad storlek. Även om detta inte låter "lika farligt" som att bli dömd av en tingsrätt, kan böterna bli minst lika stora.

2. b) Straffrättsliga förfarandet
Detta ska användas för de allvarligare gärningarna; i de fall då man inte anser att de administrativa sanktionerna är tillräckliga. Både fängelse och böter är möjliga påföljder.

3. Processen i tingsrätten

Enligt 4 kap. 1 § ovan nämnda lag ska åklagaren vid åtal för brottet marknadsmanipulation samtidigt framställa yrkande om den administrativa sanktionsavgiften, om det inte är uppenbart obehövligt. Huvudregeln är alltså att åklagaren, vid sidan om yrkandet om ansvar för marknadsmanipulation, även ska yrka på en administrativ sanktion. Men! Yrkandet om den administrativa sanktionen ska dock enbart prövas om åtalet om marknadsmanipulation ogillas eller läggs ner gällande den straffrättsliga sanktionen.
Alltså: Döms du till marknadsmanipulation i tingsrätten, kommer du inte utöver det påföras några administrativa sanktioner. Om du inte döms, finns risken att du kommer bli påförd en administrativ sanktion av Finansinspektionen. Du har alltså kommit fram till rätt svar i din egen analys. Däremot kommer du inte prövas genom båda förfaranden samtidigt - detta är emot principen om dubbel prövning (två prövningar för samma brott). Alltså, Finansinspektionen kommer inte inleda det administrativa förfaranden samtidigt som den straffrättsliga sanktionsprocessen pågår (se 5 kap. 11-13 §§ och 3 kap. 5 § lagen (2016:1306) med kompletterande bestämmelser till EU:s marknadsmissbruksförordning, även kallad kompletteringslagen). Däremot finns alltså regeln som jag nämnde ovan om att åklagaren har en möjlighet att yrka på den administrativa sanktionen som ett andrahandsyrkande. Eftersom att de två yrkandena då hamnar i samma process, blir det inte fråga om två prövningar.

4. Handlingsalternativ för dig
Vad du kan göra nu är att ta reda på om åklagaren också kommer påföra andrahandsyrkandet om den administrativa sanktionen eller inte; om så är fallet, så vet du i alla fall att den risken för den administrativa sanktionen finns. Om så inte är fallet, så vet du att du är helt fri från ansvar/sanktioner för det fall tingsrätten skulle ogilla ditt åtal. I övrigt finns det inte så mycket att göra, förutom att låta processen ha sin gång.

Hör gärna av dig i kommentarsfältet nedan om du har några fler frågor!

Om du vill ha ytterligare hjälp av kunniga jurister, kan du vända dig till info@lawline.se där de kan hjälpa dig vidare i detta ärende. Alternativt kontakta oss på telefon: 08-533 300 04, öppettider: mån-ons kl. 10.00-16.00.

Vänligen,

Sandra SöderbergRådgivare