FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt01/10/2018

Missnöjd med advokats arbete

Vad gör jag om jag inte är nöjd med min advokat (har påtalat problemen men informationen går inte fram). Han är en trevlig person men känns väldigt oengagerad, har är aldrig förberedd inför våra möten, läser inte brev jag skickat till honom (han använder ej email) är trött och har nästan somnat när han varit med på mina möten med myndigheter. Jag har fått ta reda på allt i mitt fall själv, på mötena kan han sitta och läsa högt ur någon lagtext som jag själv kan (och även har) googla fram. Är detta rimligt att betala för?

Lawline svarar

Hej! Först och främst, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

God advokatsed

En advokats yttersta skyldighet är att tillvarata klientens intressen inom ramen för god advokatsed (8 kapitlet 4 § Rättegångsbalken). Baserat på den information som du har angett i din fråga tyder mycket på att din advokat inte har efterlevt god advokatsed.

Vad kan du göra?

Om du är missnöjd med din advokat kan göra en disciplinanmälan hos Advokatsamfundet. Alla advokater måste följa god advokatsed och det är Advokatsamfundet som utövar tillsynen. Advokatsamfundets hemsida hittar du här. Är du missnöjd med advokatens arbete finns det starka skäl till att du inte bör betala hela eller delar av hans arvode. Om du behöver juridisk hjälp i ditt ärende är du välkommen att höra av dig till Lawlines juristbyrå.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare