Misshandelsbedömning

Hej Bedöms det som misshandel då man skrikit åt sin sambo vid gräl då jag inte fått svar på en rak fråga och hon först med sin tystnad och sedan när hon säger något så är det att jag är dum i huvudet som inte förstår något själv? Bedöms det som misshandel då jag i nyktert tillstånd försöker komma bort från grälet igenom att förklara flera gånger att jag inte mår bra och behöver sömn, vill ta det i morgon efter 20 min flyttar mig från sovrum till soffa och hon följer efter, jag beslutar att åka därifrån och hon dyker upp efter ca20 min i sin bil då hon druckit hela kvällen. Efter en massa gräl så beslutar jag mig för att ta min egen bil och åka bort från alltihop, då hoppar hon in och vägrar kliva ur, jag ber henne flera gånger att kliva ur och att vi kan prata dagen efter och hon vägrar. Jag beslutar mig för att köra henne till hennes bror för att han ska kunna prata henne till rätta. Då jag ringer brodern så tar hon i mitt öra, telefon, hår och rycker, smärtan tillsammans med frustrationen blev för mycket för mig så jag tvär nitar bilen kliver ur och lyfter ur henne ur bilen ställer henne i diket och åker till hennes bror så vi kan åka tillbaka för att hämta upp henne. Hon anser att jag misshandlat henne och jag mår väldigt dåligt av situationen och vill att hon ska polisanmäla mig vilket hon har hotat med men ej gjort.

Lawline svarar

Hej!

Du undrar om du har misshandlat din sambo vid, som jag förstår det, två skilda tillfällen. Jag tänkte, för att göra det här lite lättare, börja med att utreda brottet misshandel. Lagtexten i Brottsbalkens 3 kapitel 5 § föreskriver att ”Den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd, döms för misshandel…”. Gärningsmannen ska för att kunna dömas för misshandel alltså ha tillfogat offret någondera av de nämnda rekvisiten så som kroppsskada eller vanmakt. De olika rekvisiten kan uppfyllas genom flera olika sorters handlingar, men vad som framgått av rättspraxis är att effekten måste vara en inte snabbt övergående smärta för offret. Vad som också är viktigt att påpeka är att gärningsmannen måste ha haft uppsåt till brottet i fråga. Han måste alltså ha velat åstadkomma en inte snabbt övergående smärta hos offret.

Har offret upplevt en snabbt övergående smärta är det snarare brottet ofredande som kan vara aktuellt. Ofredande står att läsa i Brottsbalkens 4 kapitel 7 § och lyder: ”Den som handgripligen antastar eller medelst skottlossning, stenkastning, oljud eller annat hänsynslöst beteende eljest ofredar annan, döms för ofredande…”. I detta fall kan den första situationen möjligtvis räknas in som ofredande då du har skrikit åt din sambo. Här är det också viktigt att räkna in uppsåtskravet. Du måste alltså ha haft för avsikt att ofreda henne.

När det kommer till den andra handlingen där du har lyft ut din sambo ur bilen när hon okontrollerat slagit på dig är det svårt att göra en rak bedömning. Det hela beror på hur hon har upplevt situationen och hur omständigheterna såg ut vid tillfället, till exempel om det var kallt ute. Gärningen kan falla under antingen misshandel eller ofredande. Men med det sagt är det inte säkert att du skulle dömas till ansvar för det. Du uppger att sambon okontrollerat slår och skriker på dig medan du kör vilket skulle kunna berättiga dig till nödvärn. Nödvärn står det om i Brottsbalkens 24 kapitel 1§ och lyder: ”En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.

Rätt till nödvärn föreligger mot

1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,

2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning,

3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller

4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse”.

Nödvärn innebär kort att du får begå en annars brottslig handling för att skydda dig mot någon som attackerar dig. Det viktigaste att poängtera i nödvärnssituationen är dock att gärningen som begås i nödvärn inte får vara oproportionerlig till angreppet. Du får alltså inte göra mer än vad som behövs för att avklara angreppet mot din person, eller egendom för den delen.

För att sammanfatta: Vid det första tillfället när du förklarar att du skrikit på din sambo skulle brottsrubriceringen snarare hamna under ofredande än misshandel eftersom din sambo troligtvis inte lidit någon större skada av ditt skrikande. Vid det andra tillfället kan det rubriceras som antingen misshandel eller ofredande, beroendevis på situationens helhet och smärtan som sambon har lidit av ditt förfarande. Däremot kan den sistnämnda situationen komma att räknas som nödvärn vilket innebär att du i så fall går fri från ansvar och alltså inte döms för misshandel eller ofredande eftersom du har skyddat dig själv från ett angrepp på din person.

Jag förstår att det här måste vara en jobbig situation för er båda och rekommenderar dig att vända dig till polisen om du vill att de ska göra en utredning för att säkerställa vad som har hänt. Det måste inte vara offret som anmäler ett brott till polisen, det kan även du göra.

Jag hoppas att detta besvarar dina funderingar. Hör gärna av dig igen om du undrar över något annat.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare