Misshandel - skyldighet att delta i förhör

Jag och min flickvän kom inte in på en krog då vi båda var för fulla tyckte dörrvakten, som bad oss gå några varv, käka något och komma tillbaka senare. Vi gjorde detta men på väg till matstället började vi gräla om vems fel det var att vi inte kom in, och knuffas, polisen kommer efter ett tag och särar på oss. Jag undrar vad det är frågan om och en polis berättar då att "de har vittnen som säger att du slagit tjejen". Efter att ha frågat båda vad som hänt separat så kör de iväg med tjejen till tillnyktringscell och skickar hem mig. Nu, flera månader senare blir vi båda kallade på förhör, jag "angående misshandel" och hon "eftersom hon blivit misshandlad". Vi har inte gjort någon anmälan men antar att någon av poliserna gjort det då det är allmänt åtal, men ingen av oss anser ju att det handlar om misshandel och har kommit över det hela för länge se'n. Kan jag ändå dömmas för misshandel, och innebär det att jag är misstänkt då jag kallats till förhör eller kan det finnas andra orsaker? Måste vi ens gå på förhören om min flickvän inte anser att hon blivit misshandlad?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som du säger ligger brottet misshandel under allmänt åtal vilket innebär att polisen kan inleda en förundersökning och åklagare kan väcka åtal självständigt. Det finns inte någon begränsad krets av personer som får anmäla brottet.

Att knuffa någon brukar vanligtvis hamna under brottet ofredande, som hittas i 4:7 brottsbalken (BrB), och inte misshandel. Kraven för misshandel är att någon tillfogar annan kroppsskada, sjukdom eller smärta, 3:5 BrB. Se 4:7 och 3:5, https://lagen.nu/1962:700#K4P7 och https://lagen.nu/1962:700#K3P5

Polisen har rätt att kalla den misstänkte och andra som kan lämna upplysningar av betydelse för utredningen, enligt 23:6 rättegångsbalken (RB). Den som är misstänkt för brottet har rätt att få veta det och för vilket brott han eller hon är misstänkt för, enligt 23:18 RB. Det är vanligt att den misstänkte är bland de sista som kallas till förhör. Om du är misstänkt för brottet kommer du bli underrättad om det. Se 23:6 och 23:18, https://lagen.nu/1942:740#K23P6 och https://lagen.nu/1942:740#K23P18

Det finns en allmän skyldighet att närvara vid förhör, men inte att medverka i förhör. Både vittnenas och din flickväns utsagor kan påverka beslutet om nedläggning av förundersökningen beroende på vad de säger.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare