Misshandel och rätt till nödvärn

Hej! Min pojkvän har blivit anmäld för misshandel av sin dåvarande tjej. Situationen var som så att han kommit på henne med att vara otrogen med en god vän till honom. Han åker då till hennes lägenhet, som han hjälpt henne med att fixa, då hans kompis är där. Kliver in, hon går direkt fram och börjar skrika och slå på honom. Han puttar henne åt sidan, och går fram till sin kompis och ger honom en smäll. Han går sedan tillbaka mot dörren där hans tjej fortsätter slå på honom. Han tar tag i hennes handleder och puttar bort henne och går sedan ut därifrån. Det är hon som gjort anmälan, hans vän ville inte göra någon anmälan då han ansåg att det var rätt åt honom. Enligt anmälan har han också hotat bägge två, något som han själv inte minns. Han jobbade två jobb för att köpa ett hus som hon ville ha, hade diskbråck med fruktansvärd värk, och så gick hon bakom hans rygg.

Vad kan straffet för detta bli? Ingen av dom två, hans ex och hans vän, behövde uppsöka vård. Enligt anmälan hade hon fått blåmärken på handleden.

Mvh Nyfiken

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Otrohet är inte olagligt i Sverige och det går inte att straffas för detta och inte heller skulle detta utgöra ett försvar för någons våldsamma handlande.

Enligt din fråga har en tjej först slagit en kille vilket i sig skulle kunna utgöra misshandel enligt 3 kap. 5 § Brottsbalk (1962:700) (BrB). Misshandel kräver att man agerat uppsåtligen, alltså på ett medvetet sätt. I fallet verkar detta vara fallet. Att killen sedan har puttat tjejen åt sidan kan ses som nödvändigt utifrån situationen, och det kan vara försvarligt att göra detta. Killen kan ha haft rätt till nödvärn enligt 24 kap 1 § BrB. En försvarlighetsbedömning ska göras i fallet för att se huruvida killens agerande står i proportion till det våld som han själv utsattes för. Utgångspunkten är förenklat så att han inte ska bruka våld i så stor utsträckning att det går utöver det våld han själv utsattes för.

Gällande kompisen och att denne blir slagen av killen bör också kunna klassas som misshandel. Utifrån din fråga tolkar jag det som att det här inte borde ha funnits någon rätt till nödvärn för killen då kompisen inte hade gjort något, utan det var killen som slagit denna person. Enligt 3 kap. 5 § BrB är straffet för en misshandel mellan sex månader till två år. Hur långt straffet blir beror på hur allvarlig misshandeln varit, en ringa misshandel, vilket är en lindrigare sådan döms till fängelse i högst sex månader medan straffet för misshandel av normalgraden är fängelse i högst två år. Ingenting i din fråga tyder på att det skulle handla om en grov misshandel då ingen av parterna behövt söka vård. En slutlig bedömningen görs av domstolen, som avgör frågan utifrån varje enskilt fall.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Angelica RuuthRådgivare