Misshandel och osanna uppgifter vid förhör

Ifall jag skall ta t bana och har bråttom , går bakom en privatperson och håller upp spärrdörrarna för att smita förbi och personen tar tag i mig knuffar till mig och hindrar mig ifrån att ta mig förbi, jag ropar släpp mig och slår tillbaka, tills dess att han lägger sig på marken och jag går ner till perongen för att ta t banan, vilket han också gör, har jag gjort mig skyldig till misshandel, blev kallad på förhör fast jag ville undvika målsägaren och hade inget uppsåt dessutom finns allt förmodligen på film. Min andra fråga är , ifall jag skulle hävda att det ej är jag på övervakningsfilmen, är risken för häktning större då. Med vänlig hälsning

Lawline svarar

För att din handling ska bedömas som misshandel måste du ha tillfogat den andra personen smärta (BrB 3 kap 5 §). Det krävs att smärtan är av inte obetydlig intensitet och varaktighet. Om din handling inte har medfört tillräcklig smärta kan din handling istället utgöra ringa misshandel vilket har ett lägre straff än misshandel av normalgraden. Ringa misshandel är typiskt sett ett slag i ansiktet med öppen hand som orsakar viss smärta och rodnad.

Du skriver att du inte hade uppsåt till handlingen. Med uppsåt menas inte endast avsikt att utföra handlingen. Även insikt om eller likgiltighet inför handlingen och dess följder kan vara tillräckligt för att uppsåt ska anses föreligga. Eftersom du måste ha varit medveten om att dina slag innebar smärta för den andra personen anses du ha handlat uppsåtligen. Att den andra personen har hållit fast dig och knuffat dig är omständigheter som kan göra att misshandeln bedöms som ringa eller att straffet blir lindrigare än annars (BrB 29 kap 3 § p 1).

Om du vid förhöret hävdar att det inte är du på bilden gör du dig inte skyldig till något ytterligare brott. Risken för att du blir häktad ökar inte. Däremot är det troligt att polisen tillmäter dina övriga uppgifter mindre värde om de inser att du inte talar sanning vid förhören.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare