Misshandel och allmänt åtal

Hej!

Ifall man tidigare har gjort en anmälan om att man blivit misshandlad och sagt detta i ett förhör, sedan på nästa förhör lagt ner anmälan och sagt att det inte stämde och att man ej vill medverka i fler förhör gällande fallet, har utredarna rätt att fortsätta utreda i saken fastän offret inte vill? vad säger lagen? Är det beroende på vilka bevis åklagaren har som åtalets väcks bortsett från offrets ord?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

I Sverige har åklagare en åtalsplikt och brottet misshandel ligger under så kallat allmänt åtal, vilket innebär att en åklagare är skyldig att väcka åtal för brottet om tillräckliga skäl för åtal finns, oavsett om offret vill eller inte. Det har att göra med att den typen av brott ur samhällssynpunkt anses vara viktiga att reda ut och bekämpa.

Tillräckliga skäl för åtal innebär att åklagaren anser att det finns tillräckligt mycket som talar för att den misstänkte faktiskt är skyldig till brottet och att det kan bevisas. Åklagaren ska med andra ord förvänta sig en fällande dom i domstol. Exakt vilka bevis som krävs går inte att säga utan beror på det enskilda fallet, och även om ett trovärdigt och tillförlitligt offers ord såklart väger tungt kan andra bevis räcka för fällande dom.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Anna BackmanRådgivare