Misshandel - nödvärnssituation?

Jag och min flickvän/sambo grälade om en sak som vi haft uppe senaste halvåret och när jag sa jag ville separera så vart hon så arg att hon slog mig med knyten näve, jag hade våran snart 1 åriga dotter på armen och sa direkt att detta inte är okej längre och knuffade bort henne mot våran säng bort från mig och dottern. Dock så ramlade hon mot en blomsterfröna och sen ner mot sängen, vi pratar om där jag stod till sängen ca 1 meter så inte en hård knuff så hon flög iväg flera meter. Min sambo vart så ledsen att hon började gråta och sa att jag nu aldrig kommer få träffa dottern igen, Sen tog hon på sig ytterkläderna och klädde på dottern och sa hon skulle ta en promenad och lugna sig.

Nu har hon anmält mig för misshandel och jag är nervös om det finns någon grund för detta. Jag knuffade henne för att värja mig för en till attack ovh för att skydda dottern.

Lawline svarar

Hej!

Om den gärning som du utsatte din flickvän för har orsakat henne smärta eller någon form av kroppsskada, rubriceras den som misshandelbrottsbalken 3 kap 5 §. Eftersom gärningen föranleddes av en provokation (alltså ett knytnävslag) från hennes sida, bör den vara att anse som ringa misshandel. Det låter som att den smärta eller skada som uppstod också var relativt lindrig. Detta är någonting som också talar för att misshandeln är att bedöma som ringa. Har ingen kroppsskada eller smärta uppstått bör gärningen istället rubriceras som brottet ofredande, brottsbalken 4 kap 7 §.

Det faktum att din gärning föranleddes av ett knytnävslag från hennes sida, är ingenting som per automatik gör din gärning tillåten. Istället anser man inom straffrätten att om vissa omständigheter har förelegat så kan den annars otillåtna gärningen vara rättfärdigad. Ett sådant exempel är att du handlat i s k nödvärn. För att en sådan nödvärnsinvändning ska vara framgångsrik krävs att du är utsatt för ett påbörjat brottsligt angrepp mot din person. Hennes knytnävslag är att anse som ett sådant. Att du handlat för att skydda din dotter talar också starkt för detta. Lägg dock märke till att någon nödvärnssituation inte föreligger om angreppet från hennes sida är avslutat. Så är fallet om hon exempelvis har vänt dig ryggen efter slaget, och börjat gå därifrån. En nödvärnssituation förutsätter alltså att hon fortsätter att uppträda hotfullt. Det är utifrån din beskrivning inte alldeles självklart hur situationen har sett ut.

För att döma dig för misshandel krävs även att du hade uppsåt att orsaka henne kroppsskada eller smärta. Uppsåt föreligger exempelvis om du vetat om att din gärning kommer att orsaka henne kroppsskada, men att du ändå utförde den. Observera att bristande uppsåt inte hindrar att döma dig för brottet vållande till kroppsskada, brottsbalken 3 kap 8 §. För detta brott krävs endast att du varit oaktsam.

Observera att min bedömning ovan är gjord utan beaktande av bevisfrågor, vilka i praktiken har mycket stor betydelse. Eftersom det är fråga om brottmål är det åklagaren som har bevisbördan samtliga omständigheter, och utgången blir därför mycket ofta beroende av bevisläget.

Jag hoppas att er konflikt kommer att lösas på annat sätt än genom rättsliga medel.

Lawline RådgivareRådgivare