Misshandel genom krossande av glas i ansiktet

Min pojkvän fick ett glas krossat i ansiktet, fick tre stora ärr 30 stygn tillsammans vad kan han som gjorde det få för straff? Det var helt oprovocerat mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom din pojkvän tillfogades kroppsskada i form av tre stora ärr i ansiktet med ett glas som tillhygge så kan gärningsmannen komma att dömas för misshandel, vilket framgår av Brottsbalk (1962:700) 3:5. Straffskalan för misshandel uppgår till fängelse i maximalt två år.

Det finns dock skäl för att gärningen möjligen kan komma att istället anses som grov misshandel. Eftersom gärningsmannen utövade oprovocerad misshandel med ett glas, jämförbart med en sönderslagen flaska som i sin tur anses som ett livsfarligt vapen, så kan det tala för att grov misshandel snarast ska anses föreligga (Brottsbalk 3:6 första stycket). Straffskalan för grov misshandel uppgår till minst ett och högst sex års fängelse.

Med vänlig hälsning
Daniel NykvistRådgivare