Misshandel genom att krossa glas mot ansikte

Kvinna närmare 30 krossar oprovocerat ett glas i tinningen på annan kvinna, på krogen. Vittnen finns, vakter barpersonal och utomstående. Kvinnan är ej dömd för något tidigare. Vad kan straffet troligen bli? Är det möjligt att bli helt friad?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Handlingen du beskriver skulle troligtvis rubriceras som misshandel eller grov misshandel. Vid en bedömning om huruvida brottet är grovt  eller inte beaktas bland annat om gärningsmannen visat särskild hänsynslöshet eller råhet. Att krossa glasföremål i ansiktet på någon räknas som ett sådant hänsynslöst förfarande. Man får dock titta på de övriga omständigheterna i fallet, till exempel hur allvarliga skadorna blivit, om det varit ett slag eller flera och om förloppet varit kort eller långt. Det är därför svårt att ge något konkret svar på frågan om vad straffet kan bli. Det skall tilläggas att domstolarna ser allvarligt på oprovocerad misshandel.

Svea hovrätt dömde i ett liknande mål 2012 där målsäganden fick skärskador men inga livsfarliga eller allvarliga sådana. Brottet rubricerades då som misshandel av normalgraden och den tilltalade dömdes till fyra månaders fängelse vilka kunde avtjänas genom villkorlig dom.

Med tanke på att det verkar finnas flera utomstående vittnen så är det svårt att se att ett frikännande skulle bli aktuellt.

Vänligen,

Kim Dohm-HansenRådgivare