Misshandel eller vållande till kroppsskada - uppsåt eller oaktsamhet

Hej. Jag blev utsatt för en misshandel i augusti ifjol av min dåvarande sambo. Han tog stryptag på mig och höll kvar detta då jag föll baklänges mot en pall så att två revben spräcktes. Hade totalt 26 blåmärken på min kropp efter misshandeln. Polis kom till platsen och tog med sambon till häktet, i och med detta så gjorde ju såklart polisen en anmälan om misshandel alt vållande till kroppsskada. Vad är skillnaden på dessa två brottsbenämningar? Nu är det dags för rättegång och jag undrar vad som kan vara ett rimligt skadestånd att kräva?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Brottet misshandel regleras i brottsbalken 3 kap. 5§, och innebär att gärningspersonen tillfogar en annan person kroppsskada eller smärta. För att någon ska bli dömd för misshandel krävs att denne hade uppsåt, dvs. hade för avsikt att tillfoga den andra personen kroppsskada eller smärta. Den som döms för misshandel kan få upp till två år i fängelse.

Vållande till kroppsskada regleras i brottsbalken 3 kap. 8§, och innebär att gärningspersonen orsakar annan person kroppsskada. Här är alltså inte "enbart" smärta tillräckligt. För att ansvar ska ådömas för vållande till kroppsskada krävs dock inte att gärningspersonen hade uppsåt till skadan, utan det är ett s.k. oaktsamhetsbrott, som man kan göra sig skyldig till genom att vara oförsiktig. Brottet kan ge fängelse i upp till sex månader.

Åklagare yrkar ofta i första hand ansvar för misshandel, och i andra hand ansvar för vållande till kroppsskada. Kan åklagaren inte styrka misshandel på grund av att det inte går att bevisa att gärningspersonens hade uppsåt, går det ofta att bevisa vållande till kroppsskada eftersom det då bara krävs oaktsamhet.

Enligt lag om målsägandebiträde 1§ punkt 2 kommer du sannolikt ha rätt till ett målsägandebiträde. Målsägandebiträdet ska tillvarata dina intressen under rättegången och kommer att gå igenom med dig hur allting går till.

Enligt rättegångsbalken 22 kap. 2§ är åklagaren skyldig att föra din skadeståndstalan, och även målsägandebiträdet bistår med detta.

Jag kan även hänvisa till brottsoffermyndighetens hemsida där du kan se vad du kan begära skadestånd för; http://www.brottsoffermyndigheten.se/ersattning/skadestand/vad-ska-jag-begara-i-skadestand

Sofia LinderRådgivare