Misshandel av berusad kvinna efter viss provokation

På ett fartyg blivit knuffad och kallad för könsord av en kille. Hade en drink i handen som jag kastade på han samtidigt som glaset var blött slant det ur min hand och flög in i dansströmmen (öppen yta för både dans och lounge). En en okänd kvinna jagar mig samtidigt som hon skriker jsg ska "döda dig din hora X flera. Min syster stoppar henne men hon lyckas komma loss attackera mitt huvud bakifrån, hamnar på något vis hukandes på golvet samtidigt som jag känner minst 5 slag mot mitt huvud med knytnävar, händer runt min hals samt dödshot, tuppar av. Hon blir lobad. Dokumenterad hjärnskakning samt bilder på skadorFinns det hopp om åtal för misshandel? Hur påverkar drinken jag kastade?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det händelseförlopp du beskriver gör det troligt innebära att den okända kvinnan har gjort sig skyldig till misshandel enligt 3 kap. 5 § brottsbalken. Att slå flera slag mot någons huvud på det sätt du redogör för och därigenom orsaka dig skador är ett tydligt exempel på en misshandel. Att hon varit berusad är ingen ursäkt som innebär att hon inte kan dömas till ansvar, 1 kap. 2 § brottsbalken.

Att du har kastat en drink på en annan kille eller ifall drinkglaset skulle ha träffat kvinnan som misshandlade dig innebär inte heller att hon kan undgå ansvar. Man får ta till visst våld i självförsvar enligt 24 kap. brottsbalken men det våld du beskriver står inte i proportion till den kastade drinken. Möjligen kommer drinken påverka straffet, om man har blivit provocerad kan det vara en förmildrande omständighet som innebär att straffet blir mildare, 29 kap. 3 § brottsbalken. Men hon kommer alltså dömas för brottet om det finns tillräckliga bevis.

Om det ännu inte har gjorts bör en polisanmälan upprättas. Du bör i den bifoga bilderna på skadorna och även tydliggöra att din syster blev vittne till händelsen. Om det finns tillräckliga bevis, vilket inte verkar omöjligt, kommer åtal väckas. Om åtal väcks bör du även be åklagaren om hjälp att föra din talan om ett enskilt anspråk, d v s att du ska få ersättning för de skador du åsamkats, 2 kap. 1 § skadeståndslagen. Även här kan dock drinken få betydelse om det provocerade kvinnan. Skadeståndet kan då bli något mindre, 6 kap. 1 § skadeståndslagen.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÄrnlövRådgivare