Misshandel att raka av någon skägget?

Om man rakar av någon skägget mot dennes vilja, har man då begått ett brott? Vid fasthållning under själva rakningen så är ju själva fasthållningen förmodligen misshandel, men gäller det även själva rakningen? Och om man rakar någon när denne ligger och sover?

Lawline svarar

Hej tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Är att raka av någon skägget misshandel?

Att raka av någon skägget kan utgöra misshandel enligt 3 kap. 5 § BrB. För att paragrafen ska vara uppfylld krävs att gärningsmannen med uppsåt, tillfogat annan kroppskada. Enligt praxis, exempelvis Göteborgs tingsrätts mål nr B 884-14, ansågs det utgöra misshandel att raka av en kvinnas hår mot hennes vilja. Gärningen bedömdes i målet ha tillfogat offret stor smärta och handlingen utgjorde misshandel av normalgraden. Med stöd av praxis bör det därför även utgöra misshandel att raka av någon skägget.

Ofredande?

Skulle inte gärningen bedömas som misshandel, kan den istället utgöra ofredande enligt 4 kap. 7 § BrB. Här krävs att gärningsmannen uppsåtligen handgripligen antastar eller ofredar annan.

Har du ytterligare frågor kan du höra av dig i kommentarsfältet nedan.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare