Mina grannar stör mig så mycket att jag mår dåligt, vad kan jag kräva av grannen - är det misshandel?

Hej,

Jag har blivit utsatt för vad som i lagen skulle kallas misshandel. Jag menar att jag blivit tillfogad sjukdom och lidande. Jag bor i en lägenhet där grannarna ovanpå har ett barn som slår och bankar i golv, väggar, möbler, element, kastar saker, släpar möbler, springer mycket hårt hela dagen. Börjar oftast mellan kl 7-9 och slutar 22-23 eller lite senare. Ibland så sent som 3 på natten. Detta har hållt på varje dag och natt i 30 veckor nu. Jag har autism och är högkänslig vilket innebär att oväsnet orsakar mig extrema plågor. Det känns som någon sparkar på mig helt enkelt och det enda jag kunnat göra är att försöka sova på dagen med sömntabletter, öronproppar och vara uppe på natten. Efter de 3 första veckorna gick jag in i väggen och fick utmattningssyndrom, den senaste månaden har jag börjat utveckla hjärtproblem. Jag har aldrig varit så olycklig i hela mitt liv. Grannen förstår givetvis inte utan påstår att det är normalt och ibland ljuger och säger att det är någon annan. De tar inget ansvar för sitt barn. Hyresvärden som är kommunal bryr sig inte utan säger att det "bara" är jag som har problem med dessa grannar och hänvisar till störningsjouren som inte heller bryr sig utan vägrar komma in här och lyssna, och rapporterar till hyresvärden att det "inte är något". Trots 31 år på samma ställe säger hyresvärden att det är "normalt med lite oväsen", något som aldrig existerat här förr. Jag är nära att ta livet av mig pga. detta och vill veta om man kan anmäla grannen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår verkligen ditt problem och hoppas att det ska bli bra igen. För att kunna ge dig ett svar kommer jag att använda mig av 12 kap. Jordabalken (JB) och Brottsbalken (BrB).

Du kan enbart kräva att grannarna inte stör på ett orimligt vis

Inledningsvis måste jag bara nämna lite om de krav man kan ställa på en granne och på hyresvärden.

De krav man kan ställa på hyresvärden i detta fall är att om en granne stör ska hyresvärden säga till grannen så att denne direkt slutar med det störande momentet (12 kap. 25 § JB). Att en granne stör betyder i lagens mening att denne beter sig på ett vis som inte bör tålas i ett vardagligt sammanhang. Med det tar man tyvärr inte hänsyn till personer som exempelvis har skiftarbeten och måste sova på natten, eller som är mer lättpåverkade än gemene.

Du bör prata med grannarna, men det rör sig nog inte om en misshandel

Du pratar om misshandel, vilket är ett brott som man kan begå om man med flit orsakar en annan människa bland annat smärta, sjukdom och lidande (3 kap. 5 § BrB). Jag har svårt att se att dina grannar med flit låter barnet hålla på på detta vis för att du ska skadas - vilket gör att det inte bör röra sig om misshandel.

Det är såklart svårt att avgöra för mig, men man måste utgå från vad som är "normalt" vad gäller grannarnas ageranden samt om de gör detta med flit. Att ett barn låter högt om dagarna tycker jag är normalt och alltså ingenting man kan begära att grannarna ska sluta med, eller att hyresvärden ska säga till dem. Dock kan du såklart prata med både hyresvärd och grannar om problemet - särskilt det som rör nattetid, men det är svårt att i lagens mening få till en förändring.

Jag hoppas dock såklart att det löser sig för dig. Ta hand om mig och sök vård ifall du inte mår bra!
Med varma hälsningar,

Clara WågefjellRådgivare