Min vän lånade en sak av mig och sålde den sedan utan tillåtelse. Vad har jag för rätt?

Hej

En vän lånade ett avgassystem av mig till sin motorcykel.

Nu när jag bad om att få tillbaka det fick jag veta att motorcykeln är såld med mitt avgassystem på.

Jag har sagt att jag vill ha tillbaka avgassystemet alternativt 5000kr som jag skulle ha sålt det för men får inget svar ifrån honom.

Vad kan jag göra i den här situationen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I detta fall bör du vända dig till din vän för att hävda din rätt. Din situation aktualiserar ingen särskild lagstiftning utan handlar om att du aldrig överlämnade äganderätten till ett föremål som nu har frånhänts dig.

Kan det röra sig om ett brott?
Jag vill dock inleda med att redogöra för vilket brott det kan röra sig om i det här fallet.

När du överlämnade avgassystemet till din vän gjorde du det med avsikten att du skulle behålla ägandet till avgassystemet men att din vän under en viss tid skulle låna det. Jag antar att du även på något sätt uttryckte att det handlade om ett lån och inte en gåva, antingen genom vad du sa eller genom hur du handlade.

Detta innebär att din vän innehade avgassystemet med begränsade rättigheter. När man lånar något har man ju inte rätt att göra vadsomhelst med objektet, som att förstöra det eller sälja det.

Denna situation är något som typiskt sätt kan utgöra brottet antingen förskingring eller olovligt förfogande enligt brottsbalken 10 kap 1 respektive 4 §. Enligt brottsbeskrivningen begår den person förskingring som:

"Om någon, som på grund av avtal, allmän eller enskild tjänst eller dylik ställning fått egendom i besittning för annan med skyldighet att utgiva egendomen eller redovisa för denna, genom att tillägna sig egendomen eller annorledes åsidosätter vad han har att iakttaga för att kunna fullgöra sin skyldighet, dömes, om gärningen innebär vinning för honom och skada för den berättigade, för förskingring till fängelse i högst två år."

I detta fall har din vän lånat ditt avgassystem och under lånetiden försålt det till en annan person. Detta kan alltså utgöra brottet förskingring eller alternativt olovligt förfogande och du kan anmäla din vän för det eller i varje fall konfrontera honom med det.

På vilken grund kan du kräva ersättning?
Som jag sade inledningsvis är det din vän som du bör vända dig till. Jag förmodar att den person som köpte motorcykeln inte hade någon aning om att avgassystemet inte tillhörde försäljaren.

Det du då kan göra är att kräva ersättning av din vän istället för att kräva tillbaka avgassystemet.

Juridiskt sett bör situationen ses som att ni haft ett avtal om lån mellan er. Avtalet har inneburit att din vän kostnadsfritt under viss tid fått låna avgassystemet och att du därefter skulle få tillbaka det. Därmed har din vän brutit mot ert avtal och att han orsakat dig ekonomisk skada.

Detta innebär att du kan kräva din vän på ersättning för avgassystemet på den juridiska grunden antingen, att han brutit mot ert låneavtal och orsakat dig ekonomiskt skada genom att inte återställa objektet som han lånat, eller att han genom uppsåtligt brott orsakat dig skada (se skadeståndslagen 2 kap 1 §).

Det finns alltså minst två juridiska grunder för dig att kräva honom på ersättning för avgassystemet.

Hur kan du hävda din rätt?
Det första du bör göra är att vända dig direkt till din vän och konfrontera honom med det här och hävda din rätt.

Om han inte direkt går med på att ersätta dig bör du snarast anskaffa bevis för omständigheterna i ditt fall. Med det menas att du bör samla bevis som kan visa på att du ägt ett avgassystem och att du lånat ut det till honom (t.ex. kvitto på avgassystemet eller motorcykeln den ursprungligen tillhörde), bilder, vittnen, kontoutdrag etc.

Anledningen till att du bör samla bevis är att om din vän inte frivilligt går med på att ersätta dig, kan du behöva stämma honom, då det är det enda sättet att tvinga honom till att ersätta dig.

Eftersom att beloppet som står på spel är under ett halvt prisbasbelopp (alltså under 22 750 kr) riskerar du inte att behöva betala stora rättegångskostnader om du skulle förlora i domstol (se rättegångsbalken 1 kap 3 d § och 18 kap 8 a §), utan endast rättslig rådgivning för en timma och vissa eventuella mindre merkostnader för motparten. Om du vinner har du istället rätt till detsamma från motparten. Om du har tillräckliga bevis för att visa det som du här hävdat i din fråga ska du definitivt ha rätt till ersättning för avgassystemet och vissa andra merkostnader.

Om du planerar att stämma din vän på ersättningen rekommenderar jag att du tar hjälp av en professionell jurist på Lawlines juristbyrå för att utforma din stämningsansökan och din talan i domstol.

Jag hoppas dock att det räcker att du förklarar för din vän hur det rättsligt ligger till i denna situation och att han då förstår att han gör bäst i att ersätta dig på en gång. Det som han gjort är både olagligt och djupt oförskämt.

Jag hoppas även att du fått svar på din fråga. Tveka inte att ställa en ny fråga eller att kommentera nedan om du har fler funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare