FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt04/05/2018

Min son fick fängelse i 14 månader, hur länge syns detta i hans brottsregister?

Hej !

Min son fick fängelse för narkotikabrott o smuggling av Kat i 14 månader.

Han satt av sitt straff och kom ut ur fängelset i Juni/2009

Hur länge syns detta brott i hans brottregister.

MVH Orolig Mamma

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om gallring, dvs. när uppgifterna ska förstöras och inte längre finnas kvar i belastningsregistret, hittar du i lagen om belastningsregister. Belastningsregister är samma sak som brottsregister

Eftersom din son fick fängelsestraff kommer uppgifter om detta brott och straff finnas kvar i hans belastningsregister i 10 år efter frigivningen, dvs. 10 år efter juni 2009. Uppgifterna kommer alltså att förstöras och inte längre finnas kvar i din sons belastningsregister först juni 2019. Detta framgår av 17 § lagen om belastningsregister.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare