Min mamma är född och uppvuxen i Ryssland. Jag och min yngre syster är inte ryska medborgare, kan vi ansöka om ryskt medborgarskap?

Hej min mamma är född och uppvuxen i Ryssland. Mamma fixade rysk medborgarskap åt min stora syster, men tyckte processen var allt för jobbig och beslutade sig för att hon inte orkade fixa det för varken mig eller min yngre syster. Vi är myndiga båda två och undrar om det finns möjlighet att söka rysk medborgarskap. Finns det möjlighet för det?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer att försöka besvara vad som gäller om man vill söka ryskt medborgarskap samt ge råd om vad du kan göra nu.

Vad gäller om man vill söka ryskt medborgarskap?

Jag utgår från att du är svensk medborgare, men att du och din syster utöver svenskt medborgarskap vill söka ryskt medborgarskap. Sverige tillåter att svenska medborgare också har medborgarskap i andra länder, så när det gäller svensk lagstiftning finns inget hinder mot att du och din syster utöver svenskt medborgarskap även söker ryskt medborgarskap. På Regeringskansliets hemsida (här) kan du läsa mer information om vad som gäller om man har dubbelt medborgarskap.

Om du och din syster kan ansöka om att bli ryska medborgare beror på hur rysk lagstiftning ser ut. Jag skulle rekommendera att du och din syster börjar med att kontakta Ryska ambassaden i Sverige (länk till ambassadens hemsida här).

Vad du kan göra nu

Jag rekommenderar att du och din yngre syster kontaktar Ryska ambassaden i Sverige för vidare rådgivning. Om du har fler frågor kan du ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare