Min kompis kille har stulit saker av mig. Vad ska jag göra?

Hej, min kompis kille har snott saker ac mig på ett värde av över 5000kr. Vad ska jag göra han vägrar lämna tillbaka det?? Är det dags att polisanmäla? Han är 19 år...

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det finns olika brott som skulle kunna vara aktuella beroende på om kompisens killes avsikt var att behålla dina saker eller sälja dem vidare. Jag behöver dock mer information om händelseförloppet för att bedöma vilket brott som är aktuellt så jag kommer att utgå i från att din kompis kille har tagit saker av dig utan tillstånd med avsikten att behålla dina saker. Det din kompis kille i sådana fall kan ha gjort sig skyldig till är stöld, enligt 8 kap 1 § brottsbalken, då du har drabbats av en ekonomisk skada till följd av hans handlingar. Straffet för stöld är fängelse i max två år.

Eftersom det här är ett brott kan du välja att polisanmäla din kompis kille. Det är inte en garanti att polisen kommer att lyckas återta det som tillhör dig men det är alltid värt ett försök. Däremot råder jag dig att prata med både din kompis och hens kille igen och berätta om vilka konsekvenserna som kan bli aktuella om kompisens kille vägrar lämna tillbaka det som tillhör dig.

Om du har ytterligare funderingar eller vill inkomma med fler detaljer är du varmt välkommen att ställa en ny fråga eller höra av dig till info@lawline.se för vidare juridisk rådgivning.

Jag hoppas att jag kunde hjälpa dig med din fråga och lycka till!

Ebba Meyer-LieRådgivare