Min ex make har avlidit, hur hanteras detta juridiskt så arvet blir rättvist för barnen?

Hej

Min tidigare ex make har hastigt avlidit. Vi har 2 vuxna barn. Ex maken har barn yttligare ett barn som är 3år tillsammans med en kvinna som han ej bodde ihop med. Hon är ej skriven på hans adress. Hon hävdar nu att de varit sambo, och att hon är förmyndare för deras gemensamma barn och och därmed också skall förvalta barnets del av arvet. Hon har nycklar till ex makens hus, där hon nu nästan har flyttat in och hade bland annat fest på nyårsafton. Hon har kontaktat försäkringsbolag och uppger att hon varit sambo och kräver ut livförsäkring. Våra vuxna barn står lamslagna i sorg och vet inte hur de skall hantera situationen. Deras pappa blev 52 år. Hur skall detta hanteras juridisk, så att det blir rättvist för de 3 barnen. Och att ingen av dem förlorar sitt arv. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När någon avlider ärver i första hand personens barn (2 kap. 1 § ärvdabalken). Eftersom din ex make hade barn, inte hade skrivit något testamente, och inte var gift när han avled är det hans 3 barn som kommer ärva allt. Alla barnen ska ärva lika mycket (2 kap. 1 § ärvdabalken).

Eftersom din makes barn med den andra kvinnan är under 18 år får hen inte själv råda över sina tillgångar (9 kap. 1 § föräldrabalken). Det barnets mamma blir då förmyndare för barnet och får bestämma hur hon vill förvalta barnets egendomar (13 kap. 1 § föräldrabalken). Hon har dock ingen rätt att förvalta över egendom som dina barn också har rätt till.

Det ni bör göra nu (om ni inte redan har gjort det) är att förrätta en bouppteckning. Det ska ske inom 3 månader från dödsfallet (20 kap. 1 § ärvdabalken). I bouppteckningen ska ni skriva din ex makes skulder och tillgångar vid dödsfallet (20 kap. 4 § ärvdabalken). När skulderna är betalda ska de 3 barnen dela lika på tillgångarna. Här inkluderas livförsäkringen och huset.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och att allt löser sig.

Vänligen,

Veronica BorgRådgivare