FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 22/12/2018

Min chef har ångrat sig angående min löneförhöjning - är det okej?

Hej!

Jag jobbar i en klinik som inte har kollektivavtal , jag har gjort ett lönesamtal med min chef och vi har kommit överens om att få en del löneförhöjning efter att ha kämpat på mkt under 2018 , min chef vägrar att skriva ut ny avtal till mejl utan han mejlade mig med skriftligt mejl hur mkt kommer att bli min nya lön och när börjar gälla och sa till mig att mejl räknas som avtal mellan arbetsgivare och arbetstagare , nu vill han dra tillbaka och inte betala ut det undrar om han har rätt at göra det och vad jag har rätt som arbetstagaren .

Jag vill gärna ha rådgivning

Tack i förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din arbetsgivare kan inte ångra sig

Precis som din chef säger så finns det inga formkrav för avtal om lön, därmed är såväl muntliga som skriftliga överenskommelser bindande (1 § AvtL). Därmed är det inte möjligt för din arbetsgivare att bara "ångra sig" utan ett nytt avtal om lägre lön måste träffas mellan er om denna ska fortsätta gälla.

Bevisbörda

Då du har ett mejl från arbetsgivaren där denne angett din nya lön bör du kunna bevisa att ni hade en överenskommelse. Kan du bevisa att det fanns ett avtal om högre lön är det upp till arbetsgivaren att bevisa att du har accepterat en annan lön. Kan arbetsgivaren inte visa detta har du rätt att få ut den högre lönen.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Vänligen,

Alice JohannessonRådgivare