FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess30/11/2018

Min anonyma anmälan röjdes trots att jag ville vara anonym?

Hej. jag skrev till länsstyrelsen förra veckan angående djur som far illa. "anmälan om bristande djurhållning"

jag fyllde I allt utom mina uppgifter för att jag vill vara anonym för grannsämjan I området detta gäller.

Killen på länsstyrelsen röjde mig trots att jag ville vara anonym. han sa att kvinnan som blivit anmäld krävde att få se underlaget och där stod då min mail skriven.-

alltså pga att jag skickade in pdf fil via min mail. jag är djupt besviken och kränkt. Människorna som jag tipsade om är så fruktansvärt besviken på mig och hur jag kunnat göra något sånt här. jag tänker på djuren och grannsämjan.. och vem får straffas om inte jag? jag har hört att ni är förtroendegivande så därför vänder jag mig till er. mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag förstår att du hamnat i en jobbig situation på grund av detta. När det kommer till allmänna handlingar och din rätt att vara anonym så har du en rätt att lämna in uppgifter anonymt. Dock går det inte att villkora eller avtala med en myndighet om att de uppgifter du lämnar, som i det här fallet din mailadress, ska vara hemliga.

Uppgifter som förvaras hos en myndighet och som inkommit till den (t.ex. genom mail) anses som en allmän handling (2 kap. 3 § tryckfrihetsförordningen). Den omfattas då av offentlighetsprincipen och i det här fallet anser jag att det inte verkar som att myndigheten har gjort fel som lämnat ut uppgifterna där mailadressen framkommer. Om det var så att personen du var i kontakt med på länsstyrelsen gav dig andra uppgifter innan du skickade in pdf-filen via mail så skulle den anställde kunnat ha begått ett fel där, men alltså inte vid själva utlämnandet av uppgiften.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare