Medhjälp till rån innan 15 års ålder

Hej!

Jag har en fråga angående en kompis till mig, han (under 15 år) har råkat ut för något, och jag och hans familj behöver lite hjälp. En lördag (sent på kvällen) var han på väg hem när han träffade på två andra kompisar (18, 20 år). Han stannade en stund med dem och snackade när de såg en annan kille som verkade lite full komma gående mot dem, han visste inte vad som hände för ens en av killarna sa '' Vi tar denna killa''. Han ville inte göra nåt men en av killarna hade kniv med sig så han hängde på fast han inte ville. Dom lyckades komma undan med killens plånbok och en klocka efter att de hade tryckt ner honom mot marken och sparkat honom några gånger. Killen som de misshandlade och rånade och råkade kände igen kompisen men inte de andra. Så nu undrar vi vad som kommer att hända med honom och hur kan vi hjälpa honom (han är inte är straffmyndig än) Han har aldrig tidigare gjort något olagligt. Är de medhjälp till rån när han inte sa emot de äldre killarna?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Det rör sig om medhjälp till rån om din kompis på något sätt fysiskt eller psykiskt främjat gärningen (8 kap. 5 och 12 §§ och 23 kap. 4 § brottsbalken (1962:700)). Kravet på vad som utgör ett främjande ställs väldigt lågt och beror på omständigheterna i det enskilda fallet, men det krävs att din kompis på något sätt medverkat till att brottet kommit till stånd.

Som du nämner har din kompis inte uppnått straffbarhetsåldern på 15 år (1 kap. 6 § brottsbalken). Det innebär att han inte kan hållas straffrättsligt ansvarig och får inte dömas till en påföljd. Polisen kan emellertid inleda en utredning (31 § lagen (1964:167) med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare). Det kan exempelvis ske om det behövs för att utreda behovet av insatser från socialtjänsten eller för att utreda om någon som fyllt 15 år deltagit i brottet.

Med vänliga hälsningar

Cecilia BernhardssonRådgivare