Medför innehav av en fritidsfastighet att jag blir obegränsat skattskyldig?

3 kap 3 § inkomstskattelagenHej, jag bor utomlands (utanför EU) och ska köpa fritidshus i Sverige.

Kan jag hyra ut fritidshuset under de månader jag inte är där utan att anses vara obegränsat skatteskyldig i Sverige (kan det ses som att man bedriver näringsverksamt t ex, eller annat)?

Vänlig hälsning

Rob

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vem är obegränsat skattskyldig?

I Sverige är utgångspunkten att alla är obegränsat skattskyldiga så länge de inte är begränsat skattskyldiga. Denna definition är väldigt bred, men tydliggörs av lagtexten. 3 kap. 3 § inkomstskattelagen anger att personer som är bosatta i Sverige, personer som stadigvarande vistas i Sverige, och personer som har en väsentlig anknytning till Sverige, är obegränsat skattskyldiga.

Personer som stadigvarande vistas i Sverige

Om du vistas sex månader eller mer i Sverige kommer det alltid att räknas som att du vistas stadigvarande i Sverige, oavsett om det sker avbrott i vistelsen. Högsta Förvaltningsdomstolen har angett en nedre gräns för när en person ska anses vistas stadigvarande i Sverige. En person som vistas i Sverige under fyra sammanhängande månader, och därutöver spenderar tre veckor av oregelbunden vistelse i Sverige kommer alltså att betraktas som obegränsat skattskyldig. Om du inte vill betraktas som obegränsat skattskyldig i Sverige kommer du alltså att behöva förhålla dig till denna gräns.

Personer som har har en bostad inrättad för åretruntbruk

För att avgöra om en person har väsentlig anknytning till Sverige anges i 3 kap. 7 § inkomstskattelagen ett antal omständigheter som indikerar att en person har väsentlig anknytning till Sverige. En av dessa är om en person har en bostad inrättad för åretruntbruk i Sverige. För att en bostad ska anses inrättad för åretruntbruk ska den vara utrustad på ett sätt att den kan bebos under alla årstider, samt att den ska vara belägen på ett sätt som gör att man kan ta sig dit och därifrån utan större besvär året runt.

En fritidsfastighet som endast kan användas under sommarmånaderna klassificeras inte som en bostad inrättad för åretruntbruk. En fritidsfastighet som är inrättad för åretruntbruk behöver dock inte per automatik medföra väsentlig anknytning till Sverige. Skatteverket göra en sammanvägd bedömning om dina personliga förhållanden, och faktumet att du kommer att hyra ut den i andra hand tyder på att du inte kommer att anses ha en väsentlig anknytning till Sverige endast på grund av ditt innehav av en fritidsfastighet.

Personer som bedriver näringsverksamhet i Sverige

Definitionen av näringsverksamhet återfinns i 13 kap. 1 § inkomstskattelagen. För att du ska anses bedriva näringsverksamhet ska du bedriva en förvärvsverksamhet självständigt och yrkesmässigt. Att hyra ut en sommarfastighet i andra hand kan inte anses utgöra ett bedrivande av en näringsverksamhet då det finns en tydlig avsaknad av ett yrkesmässigt element. Alltså kommer du inte anses ha en väsentlig anknytning till Sverige på grund av att du hyr ut din fastighet i andra hand.

Det finns alltså inte mycket som tyder på att du kommer att betraktas som obegränsat skattskyldig. De omständigheter som dock kan medföra att du ändå betraktas som obegränsat skattskyldig är fastighetens utformning och bestånd, den tid du spenderar i Sverige, samt om du på något annat vis kan anses ha väsentlig anknytning till Sverige.

Vänliga hälsningar,

Aras TofekRådgivare