FrågaARBETSRÄTTA-kassan 08/06/2022

Maximalt tak A-kassa

Vad kan jag få som max via a-kassan

Lawline svarar

 Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga är att din ersättning från A-kassan beror på hur länge du har varit medlem i en A-kassa samt vilken lön eller arbetstid du hade innan du blev arbetslös.

Maximal A-kassa

Den högsta ersättningen just nu är 26.400 kr per månad före skatt, eller 1.200 kr per dag före skatt. Detta förutsätter att du har varit medlem i en A-kassa i 12 månader eller längre och tjänat 33.000 kr eller mer. Efter 100 dagar sänks ersättningen till maximalt 1000 kr/dag.

Grundersättning

Om du inte är medlem i en A-kassa, eller har varit medlem i mindre än 12 månader, får du istället grundersättning - förutsatt att du uppfyller ett arbetsvillkor. För att få grundersättning måste du vara minst 20 år gammal.

Grundersättningen räknas ut baserat på hur mycket du har arbetat under de senaste 12 månaderna för att beräkna den genomsnittliga arbetstiden per vecka. Denna läggs senare till grund för att avgöra hur mycket pengar du kan få i grundersättning. Om du vet hur mycket du har arbetat i snitt per vecka kan du beräkna här vad din grundersättning blir per dag.

Inkomstbaserad ersättning baserad på lön

Om du har varit medlem i A-kassan i minst 12 månader och uppfyller ett arbetsvillkor, baseras din A-kassa på hur mycket du tjänat innan du blev arbetslös. Ersättningen motsvarar då 80 procent av din månadslön. Som tidigare nämnt gäller dock maxtaket på 26.400 kr per månad före skatt.

Om du har flera frågor är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Samer MajidRådgivare