FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt20/02/2016

Materiella och processuella regler

Vad är skillnaden emellan materiella och processuella regler?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Med materiella regler avses de regler som har en handlingsdirigerande funktion och reglerar ett specifikt rättsförhållande. Lite slarvigt och vardagligt uttryckt kan man säga att materiell rätt helt enkelt är "vanliga" lagar.

Processuella regler är regler som reglerar hur en rättsprocess ska fungera, dessa återfinns exempelvis i rättegångsbalken.

Jag hoppas att detta gav svar på din fråga, tveka inte att höra av dig till oss igen om du har fler frågor.

Melanie AscoughRådgivare