FrågaAVTALSRÄTTFormkrav25/05/2020

Måste vittnen till en framtidsfullmakt ange hemvist och yrke?

Varför ska vittnen till en Framtidsfullmakt ange sitt yrke och hemvist? Det borde väl räcka med personnummer i och med att man då kan identifiera personen. Folk flyttar ju och byter jobb. Tycker det borde räcka med underskrift, namnförtydligande och personnummer. Eller har jag fel? Har jag fel måste jag skriva om min.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Formkraven för en framtidsfullmakt finns i 4 § lag om framtidsfullmakter. I bestämmelsen stadgas att framtidsfullmakten ska vara skriftlig och undertecknas av två vittnen. Bestämmelsens tredje stycke hänvisar också vidare till 10 kap. 2 § 1 st ärvdabalken, där det står som du nämner att vittnena ska skriva under med yrke och hemvist.

Kraven i 10 kap. 2 § 1 st ärvdabalken är inte obligatoriska formkrav och en framtidsfullmakt blir således inte ogiltigt på grund av att de två vittnena inte anger yrke och hemvist. Bestämmelsen i ärvdabalken skrevs 1958 och syftade till att underlätta bevisning och att hitta de vittnen som skrivit under. Men i dagens läge räcker det med att vittnena anger underskrift, namnförtydligande och personnummer.

Du har således rätt och behöver inte ändra din framtidsfullmakt om dina vittnen angett underskrift, namnförtydligande och personnummer.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alice NordlundRådgivare