Måste vi skriva nytt äktenskapsförord efter flytt?

Hej.

Vi har ett äktenskapsförord där det står att vårat hus som heter ( XXX ) inte ska ingå i enskild egendom.

Nu har vi köpt ett annat hus istället.

Måste vi skriva ett nytt äktenskapsförord då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då ett äktenskap upphör ska det som huvudregel göras en bodelning mellan makarna (9 kap 1 § ÄktB). I denna bodelning ska de dela lika på allt som är giftorättsgods (10 kap 1 § ÄktB). Allt som är enskild egendom ska med andra ord inte ingå utan "går direkt" till den make vars egendom den står som.

Giftorättsgods är all egendom som makarna äger som inte har gjorts till enskild egendom (7 kap 1 § ÄktB). Egendomen kan bli enskild genom exempelvis arv, gåva eller äktenskapsförord. Om man inte har gjort egendomen till enskild på något sätt så är den alltså per automatik giftorättsgods och ska ingå (delas lika på) i bodelningen.

Att skriva ett äktenskapsförord där man säger att ens hus INTE är enskild egendom är alltså egentligen onödigt. Huset är nämligen giftorättsgods per automatik om inget särskilt reglerats. Det är endast om ni redan skulle ha skrivit ett äktenskapsförord eller liknande där ni gör huset till enskild egendom som ett äktenskapsförord är nödvändigt för att återigen göra det till giftorättsgods. Annars behöver ni alltså inte skriva att huset inte ska ingå i enskild egendom.

Om det är så att ert hus av någon anledning anses vara enskild egendom så kommer ni behöva upprätta ett nytt äktenskapsförord nu när ni flyttat, i alla fall för att vara på den säkra sidan. Eftersom ni har skrivit detaljerat i det gamla äktenskapsförordet att huset XXX inte ska ingå i bodelningen så är det viktigt att ni upprättar ett nytt där det nya huset omfattas istället. I dagsläget står det ju endast att huset XXX inte ska vara enskild egendom vilket innebär att ert nya hus, YYY, är helt oreglerat och kan anses vara enskild egendom.

Det ovan nämnda beror dock lite på hur det står i den handling som ursprungligen gör huset till enskild (om det nu skulle finnas en sådan handling). Om det även där är specificerat att just huset XXX ska vara enskild egendom bör inte huset YYY anses vara det och inget nytt äktenskapsförord krävs. Om det däremot till exempel står att "makarnas gemensamma bostad" är enskild egendom så kommer även huset YYY anses vara det, i detta läge kommer det alltså krävas ett nytt äktenskapsförord där ni skriver om huset YYY istället.

Behöver du hjälp med upprättandet av äktenskapsförord och hur detta bör formuleras rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga. Om du undrar något ytterligare får du gärna kommentera i fältet nedan!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare