Måste vi köpa tillbaka varan vi sålt?
Jag sålde en vagn nyligen som jag själv köpte begagnat. Vi var väldigt nöjda med vagnen, hade inga problem med att köra den. Bestämde oss för att sälja den då den kändes för trång för vårt barn. Vi mötte upp köparen som tittade på vagnen och betalade och åkte hem. Efter några timmar så skrev köparen och berättade att ena hjulet skrapade i chassit och att den enligt henne knappt var körbar. Har jag skyldighet till att köpa tillbaka vagnen fast vi inget visste? Deras barn har sovit i den några ggr och det har gått 2,5 vecka sedan köp. Eller gäller undersökningsplikt av köparen? Hon skrev att hon tänker gå vidare med detta om vi inte köper tillbaka vagnen. Hjälp mig!
Lawline svarar
21 § KöplagenHej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.
När privatpersoner köper/säljer mellan varandra gäller Köplagen. Köplagen är emellertid inte tvingande vilket innebär att parterna kan avtala om köpet som går utöver vad lagen reglerar och då gäller den överenskommelsen (3 § Köplagen)
Vad utgör ett fel?
Av frågan är det svårt att avgöra om hon använt den i 2.5 veckor med tanke på att du samtidigt skriver att hon hörde av sig om varans fel några timmar efter köpet. Oavsett så regleras det i Köplagen att varan är felaktig om varan inte stämmer överens med vad som följer av avtalet eller vad man kan förutsätta. Man ska kunna förutsätta att vagnen är körbar och är det inte det är det att beakta som fel. (17 § Köplagen)
En förutsättning för att få åberopa att en vara är felaktig är att reklamation sker i tid, dvs. att säljaren kontaktas, muntligt eller skriftligt, och säljaren påtalar att det är fel på varan. Detta skall göras så snart köparen har märkt felet eller vid den tidpunkt så köparen borde ha märkt felet. Om hon meddelat direkt när hon kört vagnen är detta uppfyllt. (32 § Köplagen)
Vad kan köparen kräva?
När en vara är felaktig kan köparen kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller hävning. (30 § Köplagen) I ert fall är de två förstnämnda omöjliga med tanke på att den är begagnad från början. Det ni kan diskutera är prisavdrag, men annars har köparen en rätt att häva oavsett om ni visste om felet eller inte, det tas ingen hänsyn till. Det som lagen tar hänsyn till är om varan i realitet är felaktig och köparen inte meddelats om detta. Hävningsrätten för köparen uppkommer om felet är av väsentlig betydelse för köparen och säljaren insåg eller borde insett detta. Detta kan endast avgöras av att se vagnen och se hur väsentligt felet är. Går den inte att köra så är det väsentligt, om den är ett sämre skick än nyskick men ändå godtagbar för att vara en begagnad vara. Som köpare får man acceptera lite "skavanker" när man köper begagnat men inga väsentliga fel. Som nämnt krävs även att de meddelat om felet i skälig tid (reklamerat). Köparen behöver även bevisa att felet fanns innan köpet slutfördes, vilket kan vara svårt ().
Vad ni kan göra
Tyvärr har köparen rätt att häva om felet är väsentligt. Det ni kan göra är därför att möta upp köparen och undersöka vad felet är. Om det inte är någon skillnad från när ni sålde den, och den som ni upplevt är i bra skick etc. och hennes anklagelser inte stämmer har ni ingen skyldighet att ta tillbaka den. Det är en avtalsfråga då lagen är dispositiv så ni kan fortfarande komma överens hur det ska lösas, exempelvis betala tillbaka halva summan i form av prisavdrag eller annan lösning. Om ni vägrar gå med på att ta tillbaka vagnen blir köparens nästa steg att stämma i domstol. Om värdet är litet finns en chans att köparen inte orkar, men gör hen det gör jag bedömningen av den lilla information jag har att köparen kan ha rätt att häva om köpet är så väsentligt som hon beskriver. Ibland är det inte värt konflikten och lättare att bara ta tillbaka och sälja till en annan person. Att hennes barn sovit i vagnen i 2 veckor är inget som påverkar vagnens skick, däremot om barnet spytt eller förstört vagnen genom sitt brukande så behöver ni inte ta tillbaka vagnen då den inte längre är i samma skick. Om vagnen är i sämre skick än när ni sålde den blir det svårt för köparen att bevisa att de andra felen funnits vid köpet.
Lycka till!
Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:
- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här
- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.
Med vänlig hälsning,