Måste underskrifter finnas på alla sidorna i ett testamente?

Hej. Om ett testamente har flera sidor hur gör man men underskrift och vittnenas underskrift. måste varje sida bevittnas eller räcker det med underskrift och bevittning på sista sidan. Måste det stå att testamentet har flera sidor eller vara ihopnitade.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om testamente och dess giltighet finns stadgade i Ärvdabalken (ÄB).

Vad är formkraven för ett testamente?

Lagen uppställer ett antal formkrav för att ett testamente ska vara giltigt. Ett testamente måste enligt huvudregeln först och främst vara skriftligt. Testatorn måste även underteckna handlingen, och testamentet ska bevittnas och undertecknas av två samtidigt närvarande vittnen (10 kap. 1 § ÄB). Om dessa kraven inte följs är testamentet ogiltigt (13 kap. 1 § ÄB).

Måste underskrifterna från testator och vittnena finnas på alla sidor?

Lagen beskriver endast att testamentshandlingen i helhet ska undertecknas av testatorn och vittnena. Det stadgas inget om att det måste finnas underskrifter på samtliga sidor om testamentet är längre än en sida.

Om testamentet är på flera sidor bör man i förebyggande syfte fastställa testamentshandlingens längd och samband mellan sidorna. Man kan därför låta både testator och vittnena skriva sin underskrift på samtliga sidor alternativt sidmarkera sidorna i testamentet för att säkerställa att det kommer att tolkas som ett enhetlig och giltigt testamente i framtiden. Även om inget av detta görs kan testamentet fortfarande ses som giltigt, men ur bevissynpunkt underlättar det om man gör det.

För att sammanfatta måste alltså inte varje sida undertecknas, det räcker med underskrifter på ett ställe på testamentshandlingen. För att säkerställa att testamentet inte kan tolkas på annat sätt än vad det är skrivet eller blir utsatt för ogiltighetsklander kan man underteckna samtliga sidor eller på något sätt visa att testamentets sidor är sammanhängande genom exempelvis sidmarkering.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare