FrågaAVTALSRÄTTFormkrav27/07/2017

Måste totalsumman stå med i ett avtal?

Hej!

Om företag A skal ingå ett avtal med företag B. Avtalet innebär en engångskostnad samt en avgift som ska betalas månadsvis.

Måste totalsumman för perioden framgå på kontraktet/avtalet? (avtalet löper på 12 månader).

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Det är i och för sig önskvärt med överdriven tydlighet i ett avtal för att undvika missförstånd i ett senare skede, men det krävs inte att den totala summan framgår uttryckligen om det är tillräckligt klart ändå. Om vi tänker oss att det framgår av det skriftliga avtalet att företag A ska betala dels en engångskostnad om 100 kr, och därefter 50 kr/månad i 12 månader till företag B är det ju ändå enkelt att räkna ut vad den totala kostnaden blir. Däremot finns det ju egentligen ingen anledning att utelämna totalsumman ur avtalet heller, kan ju tyckas.

Rådgivare