FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt27/05/2017

Måste polisen underrätta vårdnadshavare?

Hej!

Måste polisen underrätta mig som vårdnadshavare om de gör ett drogtest som visar negativt på min 17 åriga dotter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 5 § Lagen om unga lagöverträdare framgår att polisen ska underrätta vårdnadshavare eller annan som svarar för den unges vård och fostran om den unge skäligen kan misstänkas för brott, vilket kan tänkas bli aktuellt om man testar positivt på ett drogtest. Utgångspunkten är alltså att man brukar underrättas som vårdnadshavare om något sådant sker. Däremot så finns det ingen strikt plikt för polisen att göra detta utan enligt paragrafens sista stycke så får polisen lov att avstå ifall det finns särskilda skäl, exempel på en sådan situation är ifall man kan anta att barnet kommer att fara illa hemma på grund av att vårdnadshavaren får reda på att barnet är misstänkt för ett brott. Det finns inga bestämmelser som säger att polisen måste underrätta dig som vårdnadshavare om din dotter testar negativt, och alltså inte visar prov på att hon har tagit några droger.

Svaret på din fråga är alltså att polisen inte måste underrätta dig vare sig provet är negativt eller positivt, men om din dotter istället testar positivt finns det en relativt stor sannolikhet att du blir underrättad.

Hoppas att svaret hjälpte dig!

Rickard EssungRådgivare