Måste polisen hålla förhör innan de lägger ner en anmälan?

Hej

Om jag kortfattad gör en historia lång.

Jag blev misstänkt för ett brott mot min exsärbo. Men de e igentligen jag som är målsägande i detta ärende. Exsärbo är misstänkt på mig misshandel som blir rättegång i september. Men sen hände igen misshandel och jag blev misstänkt då jag försvarade mig.men jag fick skador och inte han.han är otroligt manipulativ man.

Men när även jag gjorde en anmälan mot honom så las ärende ner utanför så nu ska jag överklaga detta.min fråga:

Har åklagaren rätt att lägga ner en anmälan där de finns utan förhör? Mannen har massor av anmälningar mot mig..

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår ej om din anmälan ledde till en förundersökning, eller om en förundersökning aldrig inleddes. Jag kommer förutsätta att en förundersökning inte inleddes i mitt svar.

Polisen har en plikt att inleda en förundersökning förutom i undantagsfall: 1. När polisen anser att det inte finns skäl att anta att ett brott har förövats. 2. Om det är uppenbart att brottet inte går att utreda. 3. Om något undantag som finns i 23 kap. 4 a § rättegångsbalken är tillämpligt, vilket handlar om åtalsunderlåtelse och kostnad i förhållande till brottet.

Förmodligen föreligger en av dessa situationer i ditt fall. De flesta grundar sig i att det är svårt att få fram bevisning, vilket kan vara vad polisen anser i ditt fall. För att komma fram till detta behöver polisen inte hålla förhör, även om det i de flesta fall är lämpligt.

Vänligen,

Daniel KarlRådgivare