Måste muntliga anbud antagas omedelbart?

Hej! Jag såg en annons på blocket om en soffa som jag var intresserad av men det stod inget pris. Jag ringde säljaren och frågade hur mycket han var villig att sälja den för. Han sade då 1500 kr, varpå jag svarade att jag behövde tid på mig att fundera. Två dagar senare ringde jag honom för att säga att ja ville köpa soffan men då sade han att han hade sålt den till någon annan. Kan han göra så?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 1 kap 3 § 2 st anges att muntliga anbud måste antagas omedelbart, såvida man inte har avtalat om en längre acceptfrist. I detta fall rör det sig om ett muntligt anbud, eftersom säljaren per telefon erbjöd dig att få köpa soffan för 1500 kr. Ni avtalade inte om någon längre acceptfrist, varför det muntliga anbudet skulle ha antagits direkt om det var så att du ville köpa soffan. Det var alltså helt okej för säljaren att sälja soffan till någon annan.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vanessa HannahRådgivare