Måste man ta emot ett arv?

Jag undrar om sociala kan tvinga en person att ta emot arv. Fast man inte vill för, man inte haft haft en relation till personen på 13 år.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns två sätt att avstå från sitt arv om man inte vill erhålla det. Dessa kallas arvsavsägelse alternativt arvsavstående.

Arvsavsägelse innebär att man avsäger sig arvet helt som om hela arvsgrenen eliminerats. Detta innebär att varken du eller dina eventuella barn då får arvet (17 kap. 2 § ÄB).

Arvsavstående innebär att arvet du egentligen skulle erhålla fördelas till dina arvingar, man "hoppar över" dig i arvskedjan. Detta innebär exempelvis att dina eventuella barn får arvet istället för dig.

Om du inte vill mottaga arvet finns alltså ovanstående alternativ för dig att göra. Det är ditt eget val hur du vill göra, ingen kan tvinga dig att ta emot ett arv. Det finns dock risker att ett arvsavstående kan påverka din rätt till olika sorters bidrag. Detta kan exempelvis vara att man nekas försörjningsstöd för att man inte anses ha bidragit tillräckligt till sin egen försörjning. Detta går dock inte att klargöra utifrån endast din fråga. Kontakta gärna socialstyrelsen för närmare information om hur det kan bli i ditt fall.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare