Måste man sälja något som man lagt ut till försäljning?

Hej, la upp en jacka till försäljning på marketplace (på Facebook). Kom sedan överens med en kvinna om att hon skulle få köpa den och vi bestämde dag då vi skulle ses. Sedan ändrade jag mig och ville inte längre sälja jackan till henne då jag inte hunnit använda den så mycket så det inte var värt för mig att sälja den. Måste jag sälja den ändå, fast jag inte vill längre eller vad gäller ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huruvida du måste sälja jackan eller inte i detta fall beror på om något bindande avtal mellan er kan anses ha uppkommit. Detta kan avgöras utifrån anbud och accept modellen.

När en part lämnar ett anbud till någon är denna part ensidigt bunden av sitt anbud. När en annan part lämnar en accept till anbudet, är denna part bunden av sin accept. Detta framgår ur 1 § avtalslagen. När anbud och accept möter varandra, anses ett bindande avtal ha uppkommit.

Att lägga upp en annons behöver inte i sig utgöra ett anbud. Detta kan dock bero på hur annonsen är utformad. Att någon svarar på en annons och erbjuder ett pris kan dock i regel anses som ett anbud. Om du som säljare accepterar anbudet kan ett bindande avtal härmed anses ha uppkommit genom din accept. Det förutsätter dock att den accepten inte innehåller någon reservation eller ändring eller liknande, eftersom att det då räknas som ett nytt anbud enligt 6 § avtalslagen.

Om ni har kommit överens om köp och även bestämt dag då ni ska träffas kan det tyda på att ett bindande avtal har träffats. Om det däremot är så att ni bestämde att träffas för att den eventuella köparen endast skulle kolla på jackan, behöver ett bindande avtal nödvändigtvis inte ha träffats genom den överenskommelsen.

Sammanfattningsvis kan alltså ett bindande avtal anses ha uppkommit mellan er och om så är fallet är du i regel skyldig att fullfölja avtalet. Huruvida ett bindande avtal faktiskt har uppkommit mellan er beror dock på hur anbud och accept er emellan faktiskt har utformats. Därför kan jag tyvärr inte avgöra om ett bindande avtal har uppkommit mellan er baserat på ovanstående information.

Anna NilssonRådgivare