Måste man returnera varan om man fått en felaktig leverans?

Jag har beställt från Hemtex och då jag hämtat ut paketet i mitt namn är det inget jag beställt. Jag mailade dom å de skulle skicka en fraktsedel sa de men jag är ganska säker på att jag inte ska behöva göra de då de står mitt namn på paketet utan att jag får behålla de men att de ska skicka ut rätt paket åt mig. Samt att jag inte ska behöva skicka ut paketet med nån fraktsedel då det inte är jag som gjort felet i fråga. Kan jag se detta som en ”gåva” som en felskickad swish tex. Eller som kompensation för det försenade paketet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då du, i egenskap av privatperson, har köpt en vara av en näringsidkare blir konsumentköplagen (KköpL) aktuell. Det är en lag som är tvingande till konsumenters fördel, vilket innebär att företag inte kan friskriver sig från ansvar enligt den genom exempelvis köpevillkor.

I och med att varan du fått hem skiljer sig från den du beställde, så är den att betrakta som felaktig (4 kap. 5 §). När en vara är felaktig finns det en del saker som du kan begära, därbland omleverans vilket innebär att företaget ska skicka en ut en ny, korrekt vara till dig. Medan du väntar på den nya varan får du behålla den felaktiga (5 kap. 7 §). Så fort du fått den nya, korrekta varan är du alltjämt skyldig att skicka tillbaka den felaktiga ordern (5 kap. 7 §). Du kan alltså inte behålla paketet som innehåller saker du inte beställt som någon form av gåva eller kompensation efter att du fått rätt vara levererad. Företaget är dock skyldiga till att anordna omleverans, vilket i praktiken innebär att du inte ska behöva stå för frakten av den nya varan eller returkostnaden av den gamla (5 kap. 6 §), men vad jag förstår av dina uppgifter så uppfyller de detta krav.

För tydlighetens skull kan det vara bra att tillägga att det generellt sett inte heller är okej att behålla en felskickad Swish. En felskickad Swish betraktas ofta som en misstagsbetalning och om du märker att du fått en Swish av misstag, och personen i fråga vill att du ska swisha tillbaka, har du i regel inte rätt att behålla pengarna från Swishen. Detta är inte reglerat i lag men följer av principen om condictio indebiti som innebär just att betalningar som sker av misstag ska återbetalas.

Hoppas det gav svar på dina frågor. Hör gärna av dig igen om du undrar något mer!

Vänliga hälsningar,

Selma SkoghällRådgivare