FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/06/2019

Måste man ha hårnät när man jobbar i kök?

Hej!

Vad gäller vid arbete i kök på skola? (Maten lagas inte på plats, det är ett mottagningskök). Är det lag på att hårnät måste bäras och var kan man isåfall hitta dessa regleringar?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller hygien i kök säger lagstiftningen att när det är nödvändigt ska skyddande kläder bäras. Exakt hur dessa kläder ska se ut är inte angivet. Som huvudregel ska maten skyddas mot att hår hamnar i maten. Livsmedelsverket säger att maten ska skyddas mot hår genom hårskydd eller på annat sätt. Du kan läsa mer om hygien i kök på Livsmedelsverkets hemsida.

Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle du ha fler funderingar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Vänligen,

Emma BergmanRådgivare