Måste man betala även om tidningen inte kommer?

En dagstidning har endast 1-årsprenumeration som val. Antingen betalar man ett engångsbelopp eller delar upp det i 12 månatliga inbetalningar. Om tidningen går i konkurs och slutar att komma ut måste man fortsätta betala in resterande månadsbelopp?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I köplagen finns det något som heter stoppningsrätt (61 §). Det innebär att en avtalspart kan hålla inne sin prestation (betalningen i det här fallet) om det finns fog för att anta att motparten inte kan fullgöra sin förpliktelse. Det ses då inte heller som ett avtalsbrott att inte betala. Är det så att tidningen är försatt i konkurs och inte levererar tidningen så uppstår stoppningsrätt.

Köplagen går att använda direkt om prenumeranten är en näringsidkare. Motsvarande regel finns inte i konsumentköplagen men om prenumeranten är en konsument kan köplagens regel användas i överförd mening, en så kallad analogi. Analogier är emellertid inte direkt tvingande. En annan möjlig analogi kan vara från 29 § konsumenttjänstlagen där det finns en bestämmelse som ger konsumenten rätt att häva avtalet vid väsentligt avtalsbrott.

Sammanfattningsvis finns det alltså inte något hinder att hålla inne med betalningen.

Med vänliga hälsningar,

Oskar JanssonRådgivare