FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt26/08/2022

Måste man återbetala en felaktig utbetalning som man har fått?

Hej, om ett företag ringer och kräver tillbaka en summa pengar som enligt dom studsat tillbaka till mitt konto efter en betalning jag gjort till en restaurang (betalningen skedde via en andrahandspart som jobbar med smidiga betallösningar för företag, alltså jag beställd evia en skärm på restaurangen och betalde via den) måste jag då betala tillbaka? Betalning gjorde för 2 månader sen och en insättning gjordes på mitt konto för ca 1 månad sen…hur kan det studsa en månad senare och varför ska jag lita på att allt stämmer?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du för cirka två månader sedan var på restaurang, betalade din räkning på restaurangen och att samma belopp som du betalade återbetalades till dig av restaurangen för en månad sedan.

Har man rätt att återfå en felaktig utbetalning

Att någon gör en felaktig utbetalning till en annan är rättligt ett betalningsmisstag (solutio indebiti), eftersom mottagaren inte har rätt till pengarna. Huvudregeln vid felaktiga utbetalningar är att dessa ska återgå till den som har överfört pengarna (condictio indebiti). Condictio indebiti, rätt att återfå en felaktig utbetalning, är inte lagreglerad i svensk rätt, utan reglerna har utvecklats genom rättspraxis, det vill säga avgöranden i domstol. Det ovan sagda är huvudregeln, men det finns dock undantag som tillåter en mottagare att behålla pengarna.

Vilka undantag finns från condictio indebiti

Rättspraxis har utvecklat två kriterier som båda ska vara uppfyllda för att undanta en mottagare att återbetala de mottagna pengarna. Det ena kriteriet är att mottagaren ska ha varit i god tro om betalningen. Det betyder att du som mottagaren varken insåg eller borde ha insett att betalningen var felaktig (NJA 1989 s. 224). Med andra ord kan man uttrycka din goda tro som att du utgår från att du är berättigad till betalningen. Har du därför ingen anledning att anta att restaurangen ska betala dig tillbaks, så vore det svårt för dig att visa att du var i god tro om betalningen, särskilt om beloppet är exakt likadant som din räkning och att pengarna kommer från samma restaurang. Det talar för att du inte borde vara i god tro om betalningen.

Det andra kriteriet är om mottagaren har inrättat sig efter betalningen. Detta innebär att du har anpassat din ekonomi utifrån misstagsutbetalningen, men inrättandet behöver inte innebära att du har förbrukat pengarna. Det som beaktas i bedömningen är istället att din ekonomiska ställning inte ska påverkas av återkravet (NJA 2001 s. 353). Eftersom endast en månad har gått vore det svårt att tro att din ekonomi skulle påverkas av ett återkrav från restaurangen, men detta kan jag inte uttala mig närmare om.

Avslutande ord och min rekommendation

Huvudregeln är att den som får en felaktig utbetalning ska betala pengarna tillbaks, om inte betalningsmottagaren var i god tro om betalningen och inte har inrättat sig efter betalningen. I ditt fall tycks det vara svårt att motivera varför du skulle ha varit berättigad att få en betalning från restaurangen. Kan man dessutom se på ditt konto att samma summa först överfördes till restaurangen för att sedan återföras till ditt konto från restaurangen, så talar det emot att du skulle ha varit i god tro om betalningen. Helt enkelt kan man inte förvänta sig att ett restaurangbesök ska vara gratis. Angående inrättandet kan jag inte uttala mig om närmare, därför att ett återkrav kan ha påverkat din ekonomiska ställning. Eftersom du antagligen inte är i god tro, så är min uppfattning att du kommer behöva betala pengarna tillbaks. Min rekommendation är därför att säkerställa att du rent faktiskt har fått samma summa av restaurangen och först därefter gör en återbetalning. Om du inte vill betala, så rekommenderar jag att du tar kontakt med en jurist som kan hjälpa dig med ditt ärende.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare