Måste man anmäla brott för att kunna få skadestånd?

Hej,

måste man anmäla brott för att få ut skadestånd, eller kan man göra upp direkt med brottslingen utan att blanda in polis, åklagare och ytterst domstolar? Är det olagligt att vända sig direkt till brottslingen och göra upp i godo utan samhällets inblandning och därefter dra ett streck över det som varit?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan kräva skadestånd från någon utan att du behöver anmäla något brott, rätten till skadestånd grundar sig på att du har lidit en skada som har orsakats av någon annan, medan ansvar för brott bygger på att man har brutit mot någon straffrättslig regel (t.ex. brottsbalkens regler). Det ena kan alltså föreligga utan det andra.

Rätt till skadestånd vilar på en civilrättslig grund, vilket betyder att det är en rättighet/skyldighet som kan uppstå mellan enskilda i samhället (individer såväl som företag). Det kan röra sig om en utomobligatorisk skadestånds grund, eller en inomobligatorisk. Att den är utomobligatorisk betyder att det inte grundar sig på något avtal utan direkt på skadeståndslagens regler om ansvar vid skada uppkommen genom vårdslöst handlande. Inomobligatorisk betyder att rätten till ersättning i första hand vilar på ett avtal mellan parterna.

Ansvar för brott är dock något som vilar på offentligrättslig grund, då det är något man som enskild individ står till svars för gentemot staten/samhället. Det är endast staten som har rätt att straffa någon för ett brott, men enskilda i samhället kan kräva ersättning för en skada oavsett om det har begåtts något brott eller inte. Om någon har begått ett brott som medfört att personen också på grund av brottet kan vara skadeståndsskyldig så brukar normalt sett ett eventuellt brottmål och skadeståndsmål handläggas tillsammans, därför så ser man ofta att domstolar dömer ut både straff och skadestånd i samma dom. Det finns inget krav för skadelidande att begära skadestånd, men man har möjlighet att göra det om man vill.

Det är därför aldrig olagligt att begära ersättning för en uppkommen skada, och som brottsoffer så finns inte heller någon skyldighet att polisanmäla brott. Du kan välja att inte göra en polisanmälan utan istället direkt rikta ett krav på ersättning genom att i första hand rikta dig direkt mot personen (om du känner dig bekväm med det) och om det inte funkar så går det att väcka stämning i domstol i form av tvistemål.

Hoppas du fick svar på din fråga, lycka till.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare