Måste man ange för polisen vem som kört ens fordon

Hej. Min son lånade min bil och blev fotad av en hastighetskamera.

Nu skickar polisen ett brev till mig som fordonsägare där jag måste uppge vem som körde fordonet. Till saken hör att min son precis fått körkort och det är väl på prov. Måste jag säga till polisen att det va min son som körde bilen?

Med vänlig hälsning.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är endast det som är angivet i lag som kan utgöra brott varför du inte behöver ange / hjälpa polisen i utredningen av vem som kört bilen. Eftersom det är du som är ägare till bilen så skickas papperna först till dig, efter att du skickat tillbaka papperna med det svar du valt att skriva så kommer polisen utifrån det skicka hem böter till den person som faktiskt kört bilen (om personen är identifierad) eventuellt om körkortet ska dras in så görs detta av transportstyrelsen.

Det är viktigt att veta att polisen kan redan ha identifierat vem som kört bilen, men papperna om att be dig ange vem som kört eller haft tillgång till bilen måste ändå skickas ut innan.

Hoppas detta svar var till någon hjälp,

Med vänliga hälsningar!

Julia ZarourRådgivare