FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt02/05/2017

Måste man alltid ha en advokat som målsägandebiträde?

Hej! Jag och några vänner blev misshandlade för sju månader sedan. Jag har polisanmält händelsen och väntat på rättegång. Jag har sedan dess förträngt händelsen en hel del men blev påmind igen nu när rättegångspapprena har kommit. Behöver man alltid en advokat som målsägande eller hur går det till? Är väldigt dåligt insatt i sådana här ärenden tyvärr.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline. Om du anser att mitt svar är i behov av kompletteringar eller klargöranden är du välkommen att publicera en kommentar nedan eller skicka ett mejl till marcus.backstrom@hotmail.com.

Bestämmelser om rätten till målsägandebiträde finns i lagen om målsägandebiträde. 1 § i den lagen anger att ett målsägandebiträde bl.a. ska förordnas när en förundersökning inleds om ett brott mot 3 kap. brottsbalken och som kan ge fängelse. Ansvar för misshandel regleras i 3 kap. 5 § brottsbalken och den som döms kan få fängelsestraff.

Därmed står det klart att du har rätt till ett målsägandebiträde och att denne bör ha utsetts redan i samband med att åklagaren inledde förundersökningen. Huruvida det har skett kan jag inte riktigt utläsa av din fråga (men du får som sagt gärna tillhandahålla mig mer specifik information om du vill).

Av 4 § lagen om målsägandebiträde följer att målsäganden själv ska begära att få ett målsägandebiträde (självklart efter att ha blivit upplyst om att det är möjligt). Gällande vem som kan bli målsägandebiträde så hänvisar den paragrafen till 26 § rättshjälpslagen, som i sin tur anger att det ska vara en advokat, biträdande jurist eller annan lämplig person. Målsäganden har också rätt att själv föreslå en person till uppdraget. Teoretiskt sett kan man alltså få en icke juristutbildad kompis, som man känner stort förtroende för, som målsägandebiträde men det absolut vanligaste är att domstolen utser en advokat.

Sammanfattningsvis har du, när brottsrubriceringen är misshandel, rätt till ett målsägandebiträde. Har du inte redan blivit tilldelad en sådan bör du kontakta antingen åklagaren eller den tingsrätt som ska handlägga målet och fråga varför det ännu inte skett. Oavsett om ett målsägandebiträde utsetts tidigare eller först på detta stadie så blir det med stor sannolikhet en jurist på en humanrättslig advokatbyrå. Det är dock inget tvång att företrädas av ett målsägandebiträde (men helt klart en fördel eftersom den personens enda intresse ska vara att verka för att brottsoffret blir kompenserad för den skada som gärningsmannen orsakat).

Med vänlig hälsning,

Marcus BäckströmRådgivare