Måste jag svara på frågor vid förhör?

Om jag erkänner mitt brott ,KAN jag vägra till att svara på andra frågor ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

DIn fråga är av straffrättslig karaktär och regleras i rättegångsbalken (RB).

Skyldig att komma till förhör

Man är skyldig att medverka till förhör, om man inte infinner sig till förhören kan man kallas vid vite (23 kap. 6a § RB) eller hämtas till förhöret (23 kap. 7 § RB).

Svara på frågor vid förhör

Även om det finns en skyldighet att medverka till förhör finns det ingen skyldighet att svara på de frågor som ställs. Du behöver alltså inte svara på frågorna om du inte vill.

Hoppas detta gav dig svar på dina funderingar. Vill du ställa en ny fråga kan du göra det här.

Linn LindelöfRådgivare