FrågaKÖPRÄTTKöplagen17/01/2021

Måste jag köpa tillbaka en trasig sadel?

Jag har sålt en begagnad sadel på Hästnet. I annonsen stod det en välskött väl omhändertagen sadel. Nu vill köpare att jag köper tillbaka sadeln då hon anser att den inte motsvarar annonsen. Hon säger att där är sprickor, vilket det inte var innan sadeln skickades till henne. Sadeln såldes för 14000kr, vilket är det pris som jag gav för den när jag köpte det för några månader sedan, även då begagnad. Är jag skyldig att köpa tillbaka sadeln?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga!

För att veta vilka villkor som gäller vid köp är det främst köpavtalet som besvarar frågan (3 § köplagen). Om ni inte avtal om något särskilt gäller istället reglerna i köplagen.

Är det fel på sadeln?

För att det ska anses vara fel på en vara krävs att den inte överensstämmer med uppgifter om varans egenskaper som säljaren har lämnat före köpet (18 § köplagen). Om varan säljs i befintligt skick, vilket kan vara fallet när varan är begagnad, är varan också felaktig om den inte överensstämmer med uppgifter säljaren har lämnat (19 § köplagen).

Om sadeln har marknadsförts som välskött och väl omhändertagen, men det är sprickor i lädret, är det möjligt att det finns ett fel i köplagens mening. Det är dock inte helt säkert, då visst slitage är naturligt på begagnade varor. Frågan är dock vad som gäller ifall det visar sig vara fel på varan.

Vem är ansvarig för transportskador?

Du skriver i din fråga att felen inte fanns när du skickade sadeln. Frågan är då när skador på sadeln bli köparens ansvar, och när ansvaret fortfarande ligger på dig. Som huvudregel har säljaren ansvar för fel ända tills köparen har fått varan (13 § köplagen).

Om varan ska transporteras till köparen, och ska skickas till en annan ort, går ansvaret för varan över på köparen när du lämnade sadeln till transportören (7 § andra stycket köplagen). Om köparen finns på samma ort som du har du dock ansvar tills varan är överlämnad (7 § första stycket köplagen).

Påföljder vid fel

Vad är du då skyldig att göra, om det är fel på sadeln och ansvaret för felet inte ligger på köparen?

I första hand har köparen rätt att kräva avhjälpande, dvs. att du står för reparation av sadeln. Det är dock inte möjligt om det är oskäligt dyrt för dig, t.ex. om det är billigare att köpa en likadan ny sadel än att reparera den skadade (34 § köplagen). I så fall får köparen kräva ett avdrag på priset (37 § köplagen).

För att köparen ska kunna häva köpet, eller tvinga dig att köpa tillbaka sadeln, krävs att avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för köparen (39 § köplagen). Sannolikt är sprickor i sadeln inget väsentligt fel, utan något som kan gottgöras genom prisavdrag.

Sammanfattningsvis har du antagligen ingen skyldighet att köpa tillbaka sadeln. Köparen har sannolikt inte rätt till någon annan påföljd heller, om hon bor på en annan ort och leveransen sköttes av en utomstående transportör.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare