FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/10/2020

Måste jag jobba fler timmar än vad som står i mitt anställningsavtal?

Hej får man ha en tillsvidareanställning på 1 timme i veckan men ändå få schema på 15-20 timmar vecka?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om din arbetsplats har kollektivavtal kan övertid vara reglerat där. Jag rekommenderar dig därför att först titta i ditt kollektivavtal.

Om din arbetsplats inte har kollektivavtal gäller istället arbetstidslagen. Enligt den gäller att arbetsgivare har rätt att beordra övertid om detta krävs. Av 10 § framgår att vid behov får arbetsgivaren begära en ökad arbetstid med högst 200 timmar under ett kalenderår. En arbetsgivare kan dock utöver den allmänna övertiden begära extra övertid. Denna är begränsad till 150 timmar per arbetstagare under ett kalenderår. För att extra övertid ska kunna begäras ska det finnas särskilda skäl för det, samt att situationen inte har går att lösa på annat rimligt sätt, se 10 a §.

Arbetsgivaren kan alltså bestämma att anställda ska arbeta mer timmar förutsatt att det finns ett behov för detta men det finns en gräns avseende antal timmar.

Hoppas att detta gav svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare