Måste jag ha två provanställningar?

Hej! Behöver veta hur detta med provanställning fungerar. Jobbar inom ett företag och började med provanställning. Provanställning går ut 1/12-2020.Men förra veckan skrev jag på papper för tjänst på 75% tillsvidare. Som gäller från 1/6-2020. Men som ringde dem igår och undrade om jag är intresserad av en heltidstjänst, då sa jag såklart ja!

Men då sa dem att jag behöver ha provanställning igen?

Är detta något jag kan strida emot eller måste det vara så.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En provanställning är en tidsbegränsad provanställning och får som längst vara i sex månader. Om provanställningen skulle vara mer än sex månader övergår den automatiskt till en tillsvidareanställning (6 § LAS). Som utgångspunkt får alltså inte en provanställning förlängas eller upprepas.

Ett upprepande av provanställningen skulle kunna vara okej under speciella omständigheter. Om provanställningarna skulle avse helt olika arbete fast hos samma arbetsgivare skulle det kunna vara okej om den andra provanställningen ställer helt andra krav på dig som arbetstagare. Annars är det som utgångspunkt inte okej att ha två provanställningar för samma arbetstagare och för samma arbete.

Det ovanstående som lagen föreskriver är möjligt för arbetsgivaren att göra avsteg från i kollektivavtal (2 § LAS). Om kollektivavtalet har andra bestämmelser angående provanställning ska de gälla framför det som lagen ställer upp. Mitt råd är därför att du kontrollerar om arbetsgivaren är bunden av kollektivavtal och i så fall vad det stadgar gällande provanställningar. Du kan även kontakta facket du är medlem i för att få hjälp och vägledning i din fråga.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare