Måste jag ha jobbat ett visst antal dagar på plats för att bli inlasad eller räcker det att anställningen har varit under två år?

Jag har varit visstidsanställd hos region X i 2 år och 11 månader i sträck som timvikarie. Detta medans jag studerade så jag jobbade kanske i snitt 15 tim/veckan förutom under semesterperioderna under sommaren då jag jobbade närmare 100%.

Dom förnyade inte mitt vikariat nu då tjänsten där jag vikarierade inte längre skulle existera. När jag frågar om inlasning säger dom att jag inte kommit upp i tillräckligt antal arbetsdagar, och hävdar att det finns en gräns för antal arbetsdagar man ska uppnå som vikarie för att bli inlasad, och att det inte att handlar om hur länge man varit anställd som jag förstår det som.

Så vem har rätt? Finns det en gräns för antalet dagar jag faktiskt måste ha jobbat på plats för att bli inlasad eller räcker det att ha haft en anställning under tillräckligt många dagar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att "inlasning" ska bli aktuellt gäller att arbetstagaren har en sammanlagd anställningstid på 731 "LAS-dagar". Avgörande för hur man räknar dessa dagar är om du har en intermittent anställning eller inte (se AD 2019 nr 56).

En timanställning innebär vanligen att arbetstagaren blir anställd vid varje enskild arbetstillfälle och anses inte vara anställd tiden mellan arbetstillfällena, även kallad intermittent anställning. För att det ska röra sig om en sådan anställning gäller även att du inte har någon skyldighet att tacka ja till erbjudna arbetspass, men har en arbetsskyldighet för de pass du tackat ja till.

Om du har en intermittent anställning så innebär det att du får en ny anställning vid varje nytt arbetspass. Vid en intermittent anställning räknar man därför varje separat arbetstillfälle vid beräkning av "LAS-dagar", medan man vid andra anställningsformer räknar den totala anställningstiden.

Jag hoppas du fått svar på din fråga! Annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare