FrågaKÖPRÄTTKöplagen28/11/2022

Måste jag ge pengarna tillbaka till köparen eftersom de inte kan hämta varan?

Hej jag såld en säng på Facebook marketplace och har fått betalning via swich men köperan har skickat någon för hämtning men fick inte plats i bilen sen vill dom hämta med släp. Det gick någon dagar dom hörte inte av sig. Sen skrev köparna bilen var på reparation osv. Der kom ingen. För hämta. Nu skriver köparen att hon inte kan hämta vill ha pengarna tillbaka. Jag har redan sagt till flera köpera det är såld och använd pengarna. Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Som jag förstår det undrar du om du kan bli tvungen att ge pengarna tillbaka eftersom köparen inte kan hämta upp sängen.

När är du skyldig att ge köparen pengarna tillbaka?

När man kommit överens som säljare och köpare har man ingått ett bindande avtal. Det innebär att köparen är skyldig att betala enligt överenskommelsen och säljaren är skyldig att tillhandahålla varan som överenskommet. För att man ska slippa någon av dessa skyldigheter krävs det att den andra parten ska ha brustit i sin skyldighet på något sätt (köplagen 30 §). I ditt fall innebär det att du endast måste ge pengarna tillbaka till köparen om det är något fel på sängen. Så verkar inte vara fallet i din situation.

Vad händer med sängen?

Sängen tillhör fortfarande köparen nu även om de inte hämtat upp den. Du kan alltså inte göra dig av med den eller sälja den till någon annan utan att häva köpet och då måste du ge tillbaka pengarna (köplagen 55 §).

Sammanfattning

Du är inte skyldig att betala tillbaka pengarna bara för att köparen inte kan hämta sängen. Ni har ett bindande avtal och du behöver endast ge tillbaka pengarna om köparen kan visa att det är något fel på sängen. Du behöver däremot betala tillbaka pengarna om du vill göra dig av med sängen eller sälja den till någon annan.

Jag hoppas du fått svar på dina frågor!

Vänliga Hälsningar,

Aron BergRådgivare